A11P2A Arkitekturprojekt 1:2, vad är ett hus? 9,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
En projektuppgift samt en rad föreläsningar och övningar som fokuserar på begreppen program och plats samt begreppen i de föregående kurserna. Projektet omfattar även gruppspecifika övningar och studiebesök samt att kontinuerligt gå igenom projektet med gruppens konstruktör.
Lärandemål
Kursens mål är att studenten ska skapa sitt första hus.
Studenten ska kunna hantera ett lättare program på en plats i syntes med de tidigare begreppen.
Studenten ska kunna beskriva sitt hus med hjälp av begreppen i denna och i de föregående kurserna och relatera dessa till en inre logik.
Studenten ska kunna problematisera begreppen program och plats i förhållande till det eget projekt.
Studenten ska kunna rita planer, sektioner, elevationer.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Arkitekturprojekt 1:1; Struktur
(i princip slutfört)
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Moment 1, 6,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Moment 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Examination av projektarbete i basutbildningen:
Bedömning av hur väl studenten uppfyller kursmålen sker i flera steg:
1. Arbetsprocessen under projektets kontinuerliga utveckling bedöms av den ansvarige handledaren.
2. Kvaliteten på inlämnat material till delinlämningar bedöms av handledaren, den kursansvarige och eventuella gästkritiker.
3. Vid den avslutande inlämningen bedöms det inlämnade materialet och hur studenten förmedlar sitt projekt av lärare och inbjudna gästkritiker.
Den kursansvarige gör därefter en sammanvägd bedömning av studentens prestation under hela projektet.
Inlämningskrav:
1. Beskrivande text
2. 1:200 Planer, sektioner och fasader som krävs för att förstå projektet.
3. 1:200-1:5 Modeller
4. Processen skall redovisas i form av en skissbok eller motsvarande med modellfotos och med studiemodeller
Examination:
80% närvaro. Studenten ska aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Deltagande vid kritikgenomgångar. Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras inom given tidsram. Se anvisningar under "Generellt för årskurs 1".
Projektet ska dokumenteras i en portfölj som bedöms i slutet av läsåret. Ritningar och samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.