Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

A11REA Representation 1: Ritteknik och deskriptiv geometri 3,0 hp

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Anmälningskod

50061

Rubriker med innehåll från kursplan A11REA (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen introducerar grundläggande kunskaper inom geometri, ritteknik och deskriptiv geometri för rumslig representation i relation till arkitektur, analogt och digitalt. I kursen undersöks ritteknikens möjligheter inom samtida arkitektur, samt utifrån ett historiskt perspektiv hur ritningens roll har förändrats sedan renässansen, i synnerhet med 1900-talets introduktion av digitala tekniker för gestaltning (2D ritning, 3D modellering – CAD) och tillverkning (CAM). Utöver föreläsningar är kursen indelad i tre övningar;

övning 1 – Från fysiskt objekt och analog notation till digital ritning,

övning 2 – Manipulering av ritning och 3D modell,

övning 3 – Atmosfärer i arkitekturrepresentationer.

(Verktyg: Adobe paket, Rhino, AutoCAD, laserskärning – kan variera från år till år)

Lärandemål

 Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • tillämpa deskriptiv geometri för att beskriva, analysera samt gestalta form och dess tillverkning
  • tillämpa regler för organisationen av linjetyper, linjetjocklekar och fält för att skapa välformade och sammansatta ritningar med hjälp av ritteknik
  • utveckla förståelse för relation mellan analoga och datorbaserade processer för att beskriva, analysera, gestalta samt tillverka form
  • reflektera över sitt lärande i relation till arkitekturämnet och arkitektyrket

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Anges vid kursstart

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • MOMA - Moment 1, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • MOMB - Moment 2, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Lärandemålen examineras genom redovisningar av process och resultat i vid kursstart specificerade inlämningsuppgifter. För betyg krävs godkända inlämningsuppgifter samt minst 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier, handledningstillfällen och genomgångar.

En reflektion kring det egna lärande ska också redovisas.

Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Ulrika Knagenhielm-Karlsson (ulrika.karlsson@arch.kth.se)