Huvudsakligt innehåll:
Begreppen (Plats, Struktur, Program, Tektonik, Material, Rum och Detalj) som är specifika för årskurs 2, introduceras och tematiseras. Utifrån undersökningar i skala 1:1 skapas en stegvis process som genom arbete med modell leder från 1:1, till 1:5, till 1:10, till 1:20.
A21CCA Arkitektur, inledande kurs 2 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenten skall med fokus på begreppshantering undersöka och tillägna sig metoder för konkretisering av abstrakta idéer i modell, ritning och bild. Studenten skall visa fördjupad kunskap i användandet av de arkitektoniska grundbegreppen från åk 1.
Studenten ska visa att han/hon förstår vilka rum och samband han/hon har skapat.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Ett års godkända studier på arkitekturskolan (uppflyttad till åk 2)
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Moment 1, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Moment 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Examination av projektarbete i basutbildningen:
Bedömning av hur väl studenten uppfyller kursmålen sker i flera steg:
1. Arbetsprocessen under projektets kontinuerliga utveckling bedöms av den ansvarige handledaren.
2. Kvaliteten på inlämnat material till delinlämningar bedöms av handledaren, den kursansvarige och eventuella gästkritiker.
3. Vid den avslutande inlämningen bedöms det inlämnade materialet och hur studenten förmedlar sitt projekt av lärare och inbjudna gästkritiker.
Den kursansvarige gör därefter en sammanvägd bedömning av studentens prestation under hela projektet.
Examination:
80% närvaro. Studenten ska aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras inom given tidsram. Se anvisningar under "Generellt för årskurs 2"
Övrigt:
Projektet ska dokumenteras i en portfölj som bedöms i slutet av läsåret. Samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.