A21P1B Arkitekturprojekt 2:1, plats-struktur-program 16,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Studenterna skall rita en mindre, komplex byggnad på en given plats i en urban situation. Projektet ska bearbetas och utvecklas i minst tre skalor. Projektarbete som utförs på ritsal och drivs av en ”unit” bestående av arkitekter, konstruktör och konstnär. Projektet omfattar även föreläsningar, gruppspecifika övningar och studiebesök samt att kontinuerligt gå igenom projektet med gruppens konstruktör.
Lärandemål
Student ska visa fördjupad förståelse för begreppen Plats-Struktur-Program och kunna tematisera relationen mellan dessa.
Studenten ska kunna förstå, analysera och problematisera hur det egna projektet påverkar sin omgivning och hur omgivningen påverkar projektet.
Studenten ska ytterligare fördjupa sin förståelse av de grundläggande arkitektoniska begreppen från årskurs 1 genom att kunna analysera och konkret arbeta med dem i olika skalor.
Studenten ska visa att han/hon förstår vilka rum och samband han/hon har skapat. Detta görs genom ritningar, bilder och modeller.
Studenten ska också visa att han/hon förstår hur den statiska strukturen ser ut i det egna projektet och hur klimatskyddet fungerar.
Studenten ska kunna undersöka, tematisera och arbeta konkret med de nya begreppen rumslig struktur, skala, klimat, system och (underliggande) geometri.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Ett års godkända studier på arkitekturskolan (uppflyttad till åk 2)
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Moment 1, 10,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Moment 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM3 - Moment 3, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Examination av projektarbete i basutbildningen:
Bedömning av hur väl studenten uppfyller kursmålen sker i flera steg:
1. Arbetsprocessen under projektets kontinuerliga utveckling bedöms av den ansvarige handledaren.
2. Kvaliteten på inlämnat material till delinlämningar bedöms av handledaren, den kursansvarige och eventuella gästkritiker.
3. Vid den avslutande inlämningen bedöms det inlämnade materialet och hur studenten förmedlar sitt projekt av lärare och inbjudna gästkritiker.
Den kursansvarige gör därefter en sammanvägd bedömning av studentens prestation under hela projektet.
Inlämningskrav:
1. Beskrivande text
2. 1:5000-1:1000 Situationsplan
3. 1:200-1:100 Planer, sektioner och fasader som krävs för att förstå projektet.
4. 1:50 / 1:20 Teknisk sektion
5. Minst 1 beskrivande Perspektiv och 1 Axonometri
6. Modell i 3 olika skalor som redovisar projektet på olika sätt
7. Inlämning av digital dokumentation (ritningar och modellbilder)
8. Grafisk begreppsanalys
9. Processen skall redovisas i form av en skissbok eller motsvarande med modellfotos och med studiemodeller
Examination: 80% närvaro samt att kursen är slutförd innan höstterminens slut. Studenten ska aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras inom given tidsram. Se anvisningar under "Generellt för årskurs 2".
Övrigt:
Projektet ska dokumenteras i en portfölj som bedöms i slutet av läsåret. Samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.