Hoppa till huvudinnehållet

A21P3B Arkitekturprojekt 2:3, material-rum-detalj 14,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan A21P3B (HT 2011–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Studenten ska genom ett litet projekt tillägna sig fördjupad förståelse för och artikulera relationerna mellan material, rum och detalj. Vidare generera och bearbeta olika klimatförhållanden, mikroklimat. Begreppet material undersöks genom specifika deluppgifter samt studiebesök utifrån ett tillverkningsperspektiv, dess materiella egenskaper och sensoriska kvaliteter. Den centrala projektspecifika detaljen utvecklas på ett metodisk sätt genom ritsalsbaserade övningar med stöd i handledning. Klimatförhållanden studeras i relation till arkitektoniska kvaliteter. Speciell fokus läggs på redovisningen och undersökningen av rum - rumsliga samband, rumsliga effekter i olika skalor- i dialog med resonemanget kring sammansättning.

Lärandemål

Genom ritningar, text, bilder och modeller i olika skalor både fysisk och digital:

- analysera relevanta referenser för projektet samt artikulera sin position i relation till dessa

- undersöka och genom gestaltning artikulera samband mellan material, rum och detalj och de klimatförhållanden som skapas

- förklara och problematisera de grundläggande arkitektoniska begreppen från årskurs 1 och årskurs 2 (inklusive Material, Rum och Detalj) och kunna analysera och hantera dem i olika skalor

- reflektera och argumentera för vilka rum, rumsliga samband och rumsliga effekter som skapas

- utveckla en terminologi för att beskriva och diskutera de arkitektoniska kvaliteterna i projektet

- sammanställa sitt projekt i en presentation samt reflektera över och utvärdera sitt resultat och sin arbetsmetod och sammanställa det i en portfölj tillsammans med sina andra projekt/kurser från året.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Deltagande i projektet Tektonik

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas vid kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • MOM1 - Moment 1, 8,0 hp, betygsskala: P, F
  • MOM2 - Moment 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • MOM3 - Moment 3, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Generellt:

Lärandemålen examineras under hela basutbildningens projekt genom redovisning av process och resultat i vid kursstart specificerade uppgifter. För godkänt betyg krävs dessutom avklarade inlämningsuppgifter, aktiv närvaro vid föreläsningar, seminarier, handledningstillfällen och genomgångar.

Examination av hur väl studenten uppfyller lärandemålen sker efter samråd mellan examinator och övriga lärare med bedömning i följande tre delar:

1. Studentens arbetsprocess, projektutveckling, frågeställningar och dokumentation av detta bedöms.

2. Studentens förmåga och skicklighet att på ett utifrån föreläsningar, uppgifter och lärandemål adekvat sätt använda och hantera relevanta representationer, teknik och övriga gestaltningsverktyg bedöms.

3. Studentens avslutande inlämning, projektets kvaliteter och möjligheter prövas och diskuteras utifrån sitt arkitektoniska och konstnärliga undersökande.

Kompletteringskrav:

Ej uppfyllda eller redovisade lärandemål medför krav på komplettering som skriftligen skall motiveras och meddelas studenten inom en vecka efter projektets slutdatum. Det åligger studenten sedan att självständigt utföra detta arbete inom given tidsram, vilket innebär att det måste vara helt färdigt och skriftligen godkänt av examinator senast under påföljande projekt.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd