Med bakgrund av de tidigare urbana projekten i olika skalor fokuserar kursen på uppgiften att utveckla och presentera ett genomarbetat komplext byggnadsprojekt. Uppgiften innefattar att tolka programmets potential och utveckla dess funktionella organisation till en arkitektonisk gestaltad helhet. Kursen jobbar med en fördjupad förståelse för den specifika byggnadstypens funktion, organisation, teknik och rumsgestaltning. Relationen till den lokala platsens förutsättningar gällande omgivande miljö/terräng, ekologi, mm. skall hanteras i kursen. Byggnadstypens specifika tekniska krav skall uppmärksammas och utvecklas i övningsprojektet.
A31KAX Examensarbete inom arkitektur, grundnivå 15,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
- Studenten skall kunna hantera ett komplext program av en byggnad och utveckla det till ett genomarbetat arkitektoniskt projekt som står i relation till Studenten skall kunna redovisa byggnadens tredimensionella uppbyggnad och förhållningssätt i relation till terräng/omgivande landskaps- eller stadsmiljö.
- Studenten skall visa en förståelse för byggtekniska system och bearbeta olika arkitektoniska och tekniska aspekter av en viss komplexitet och syntetisera dem till en arkitektonisk helhet.
- Studenten skall kunna diskutera och argumentera för ställningstaganden i sitt projekt och kunna beskriva det utifrån de grundläggande begreppen från årskurs 1-3 och redovisa och kunna behärska nödvändiga digitala/analoga verktyg och redovisningsteknik.
- skall reflektera över sitt lärande
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studenten ska vara godkänd på samtliga obligatoriska kurser och projekt från årskurs 1-3, Arkitektutbildningen (ARKIT) som är examinerade innan kandidatarbetet påbörjas. Undantaget är närmast föregående projekt som ska vara godkänt eller bedömts kunna bli godkänt efter komplettering.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Anges vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- XUPP - Examensuppgift, 15,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Generellt;
Lärandemålen examineras genom redovisning av process och resultat i vid kursstart specificerade uppgifter. För godkänt betyg krävs dessutom avklarade inlämningsuppgifter, 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier, handledningstillfällen och genomgångar.
Examination av hur väl studenten uppfyller lärandemålen sker efter samråd mellan examinator, övriga lärare och ev. jury med bedömning i följande fem delar:
1. Studentens arbetsprocess, projektutveckling, frågeställningar och dokumentation av detta bedöms.
2. Studentens förmåga och skicklighet att på ett utifrån föreläsningar, uppgifter och lärandemål adekvat sätt använda och hantera relevanta representationer, teknik och övriga gestaltningsverktyg bedöms.
3. Studentens avslutande inlämning, projektets kvaliteter och möjligheter prövas och diskuteras utifrån sitt arkitektoniska och konstnärliga undersökande.
4. En portfölj som redovisar basutbildningens arbete samt eventuellt andra arbeten, tävlingar och liknande, skall sammanställas och inlämnas före examinationen för ev. kompletterande bedömning.
5. Redovisning av en reflektion av det egna lärandet.
Projektet ska genomföras inom kursens givna tidsram
Kompletteringskrav:
Ej uppfyllda eller redovisade lärandemål medför att studenten underkänns. Examinator kan besluta om komplettering om det bedöms som rimligt. Kompletteringen skall motiveras och skriftligen meddelas studenten inom 15 arbetsdagar efter examinationstillfället. Det åligger studenten sedan att självständigt utföra detta arbete inom av examinator angiven tidsram. Projektet skall vara helt färdigt och rapporterat som godkänt senast den 15 augusti samma år. I annat fall är studenten underkänd.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Ersätter 1A10KA. Notera att betygsskalan A-F används i A31KAX.