Ett storskaligt övningsprojekt genomförs med fokus på översiktlig planering av urbana miljöer. Stadens infrastruktur studeras i översiktlig skala. Relevanta aspekter som vägnät, trafik, stadens försörjningssystem, och dess effekter på miljö och boende studeras. Uppmärksamhet riktas mot befintliga miljöer och landskap som angränsar till övningsuppgiftens område. Övningen bildar ett kunskapsblock som är integrerat med vårens projekt som fokuserar på områdesplan i kvartersskala.
A31P2B Stadsbyggnadsprojekt 3:2 12,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenten ska ha grundläggande kunskaper för planering i urban skala på områdesplanenivå. Studenten ska visa detta genom att själv skapa ett förslag till planering och argumentera för detta från olika aspekter såsom t.ex. det rumsliga, sociala, ekologiska och tekniska. Studenten skall ha grundläggande förståelse för områdesplanering och kommunala planeringsprocesser. Studenterna ska kunna utveckla rumsliga förutsättningar som grund för övningsuppgiftens skala. Studenten skall ha kunskaper om teknisk infrastruktur i områdesskala.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studenten skall uppfylla uppflyttningskraven till tredje årskursens vårtermin på arkitekturprogrammet.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Lämplig ritsalsutrustning, Lap top och nödvändig CAD programvara, Skissbok, digital kamera, modellmaterial etc.
Kurslitteratur
Anges vid kursstart alt. i kursbeskrivning som delas ut vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Moment 1, 6,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Moment 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM3 - Moment 3, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Prov görs i form av kritiktillfällen där övningsuppgifterna bedöms av interna och externa kritiker. Handledning och arbete på ritsalen rapporteras vid behov till årskursansvarig. Slutlig bedömning och godkännande görs av årskursansvarig.
Övriga krav för slutbetyg
Inlämningskrav:
Anges vid kursstart
Examination:
80% närvaro. Studenten ska aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Deltagande vid kritikgenomgångar. Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras inom given tidsram. Se anvisningar under "Generellt för årskurs 3".
Projektet ska dokumenteras i en portfölj där samtliga ritningar, modeller samt text ska beskriva projektet. Portföljen ska redovisas i anslutning till bedömningen av årets avslutande komplexa projekt / examensarbete för kandidatexamen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.