Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

A42D2B Performativ designstudio 4:2 12,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan A42D2B (HT 2009–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Through the design of a medium sized building students will refine the skills developed in Studio 4:1 -techniques of parametric design and modeling in relation to digital fabrication and the architectural and structural aspects of design. An emphasis will be placed on the transition between different architectural orders (floor slabs, interior partitions, circulation, building envelope) and creating an articulation of primary and secondary structural systems that shift between several states of internal coherence. Design research will be conducted into issues of structural patterning, form, and organization.

Lärandemål

Performative Design

Inledning (för samtliga projekt inom studion)

The Studio will actively engage the technological and affective potentials of performative design in architecture. Performance can be understood as the incorporation of contingencies or parameters (material, technical, geometric, programmatic, social and economic) that inform the design process. The generative potential of digital tools makes it possible to use parametric design as a way of evolving new information systems, new modes of fabricating, and producing building components and architecture. Contrary to a linear design approach where technological processes are applied in the interest of the optimization and resolution of a design; this studio will adopt a bi-directional approach where technological processes (in the form of parametric design and computer aided fabrication) will be incorporated as drivers of design innovation.
In order to formulate a distinction in the concept of performance that reflects its differential value in the contemporary context – both material and procedural - we will consider how technological performance coexists with affective performance, where technology is subsumed by the production of sensation. Immersed in an electronic paradigm that has vastly expanded in scope, moving beyond its capacity for representation to stage more profound forms of engagement, we will study the relationship between form, performance, and affect in contemporary architecture.
The studio aims at increasing the existing knowledge and enhancing skills within the field of performative design and to contribute to an increased comprehension of the discipline of architecture as a whole. The course sequence will establish new ways of thinking about design and fabrication, professional practice and its cultural impact. Upon completion of each project students are expected to have acquired knowledge and skills relevant to the context of the studio (competance in innovative architectural design strategies, competance in advanced digital modeling and fabrication, an awareness of contemporary architectural discourse); and to demonstrate an increased comprehension of the discipline of architecture as a whole.

Allmänna mål
1. Projektet ingår i studion Performative Design Studio. The course is part of the Performative Design Studio.The generation of digital tools makes it possible to use parametric design as a way of evolving new information systems, new ways of producing building components and architecture.
2. Projektet syftar till ökad kunskap inom detta område och till fördjupad kunskap/färdighet inom arkitekturämnet som helhet. Projektet riktar sig till studenter som kan ha kommit olika långt i denna fördjupning och som därför även efter projektets slut kommer att ligga på olika nivåer.
3. Den enskilde studenten skall efter projektet ha redovisat en individuell utveckling av sina kunskaper och färdigheter inom studioinriktningens program och inom arkitekturämnet som helhet.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen inom området arkitektur, eller motsvarande utbildningsnivå.
Studenten förväntas även ha deltagit i tidigare projekt inom denna studio.

Rekommenderade förkunskaper

Kandidatexamen inom området arkitektur, eller motsvarande utbildningsnivå.
Studenten förväntas även ha deltagit i tidigare projekt inom denna studio.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Further information will be handed out at the start of the course.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • PRO1 - Projektdel 1, 9,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO2 - Projektdel 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Projektet innehåller två delmoment: genomfört och inlämnat projektarbete (9hp) respektive godkänd slutkritik etc (3hp). I det första delmomentet ingår det en eller flera delinlämningar under projekttiden.

Övriga krav för slutbetyg

a) Presentationskrav
Drawings:                
Siteplan            
Floor plans            
Sections and elevations        
A series of detailed sections        
Axonometrics showing how different scales correlate
Diagrams describing parametric strategies and design strategies
Models:
Site model
Model of proposal
A series of detailed models
Images:
Images should show the performance qualities of the building complex.
To hand in at the latest one week after final review::
A CD with all the final material
Very well photographed models
A3 paper version of the presentation max 10 pages
Each semester all students must:
Have 80% attendance on all compulsory activities, including seminars and tutorials.
Attending reviews is compulsory.
If students are asked to do supplementary work after reviews to pass the course, these supplements should be handed in within a given timeframe.
Submit DESIGN task according to specifications
Submit RESEARCH task according to specifications
Participation in study trip or alternate activity

b) Examination
80% närvaro. Studenten ska aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen och vid föreläsningar och seminarier etc., samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Deltagande vid kritikgenomgångar är obligatoriskt.
Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras, och i förekommande fall kompletteras, inom given tidsram. Se generella anvisningar.
(Grundprincip: Höstterminsprojekt skall ha blivit godkänt senast vid påföljande vårtermins slut; vårterminsprojekt senast fore påföljande hösttermins start. Materialet skall lämnas in minst en vecka dessförinnan.)
Projektet ska dokumenteras i en portfölj. Ritningar och samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd