Med utgångspunkt i föreslagna interventioner arbetar studenterna här med att dels genom framtidsspekulerande designmetoder arbeta med föreställningar kring deras projekts specifika förändringspotential, dels att genom självreflexiva och dialogiska metoder artikulera det arbetssätt studenten använt under läsåret i termer av en förändrande praktik (altering practice).
A42K4B Kritiska studier - studio 4:4 12,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Förändrande praktiker / Altering Practices
Förändrande praktiker är en forskningsstudio som bygger på kritiska redskap, metoder och gestaltningsprojekt utvecklade i kurserna Feministiska Designredskap, Deltagande kartläggning, och Dialogiska Interventioner. Kursens övergripande syfte är att utveckla studentens förmåga att förstå, kritiskt värdera och kontextualisera förändringspotentialen dels hos egna och andras gestaltningsprojekt, dels i den egna praktiken. I gestaltningsarbetet förs vidare kartläggande och kritiskt skrivande praktiker in.
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:
- Föreslå en sammanhållen serie av arkitektoniska interventioner och visa på dess kritiska implikationer ur ett feministiskt intersektionellt perspektiv
- Arbeta med ett självreflexivt kritiskt förhållningssätt till sin egen praktik
- Förstå och reflektera kritiskt kring centrala begrepp som förändringspotential, emancipatorisk strategi och ‘altering practice’ [en förändrande praktik]
Allmänna mål
1. Projektet ingår i studion Kritiska studier. The course is part of the Basic Design Studio. Through architectural projects, this Studio investigates different experiences of architecture and conceptions of space, in relation to the synthezising design process.
2. Projektet syftar till ökad kunskap inom detta område och till fördjupad kunskap/färdighet inom arkitekturämnet som helhet. Projektet riktar sig till studenter som kan ha kommit olika långt i denna fördjupning och som därför även efter projektets slut kommer att ligga på olika nivåer.
3. Den enskilde studenten skall efter projektet ha redovisat en individuell utveckling av sina kunskaper och färdigheter inom studioinriktningens program och inom arkitekturämnet som helhet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom området arkitektur, eller motsvarande utbildningsnivå.
Rekommenderade förkunskaper
Kandidatexamen inom området arkitektur, eller motsvarande utbildningsnivå
Utrustning
Kurslitteratur
-Jane Rendell, Barabara Penner, Ian Borden (eds.), Gender Space Architecture, London: Routledge, 2000.
-Peter Blundell Jones, Doina Petresu, Jeremy Till (eds.), Architecture and Participation, London: Spon Press, 2005.
-Andrea Kahn (ed.), Drawing, Building, Text, New York: Princeton Architectural Press, 1996.
-muf, This is what we do. A muf manual, London: Ellipsis, 2001.
-Joan Ockman (ed.), The Pragmatist Imagination. Thinking about “Things in the Making”, New York: Princeton Architectural Press, 2000.
*Specifika läsningar meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
a) Presentationskrav
Detaljerade anvisningar lämnas vid kursstarten.
b) Examination
80% närvaro. Studenten ska aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen och vid föreläsningar och seminarier etc., samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Deltagande vid kritikgenomgångar är obligatoriskt.
Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras, och i förekommande fall kompletteras, inom given tidsram. Se generella anvisningar.
(Grundprincip: Höstterminsprojekt skall ha blivit godkänt senast vid påföljande vårtermins slut; vårterminsprojekt senast fore påföljande hösttermins start. Materialet skall lämnas in minst en vecka dessförinnan.)
Projektet ska dokumenteras i en portfölj. Ritningar och samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.