A) To analyse and experience an essential piece of architecture in theory and practice; to prepare and carry out a study trip to the object. The process to imagine a building trough drawings and models in order to trace its spatial character is the architectural tool. The experience of the buildings spatial and tactile values at a site is always different from the calculated planning of it.
B) Workshop in cooperation with a building material supplier.
A42R3B Ombyggnad-tillbyggnad-restaurering, studio 4:3 12,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Imaging and experience architecture
Project 3 - Interaction with a place: Make a place in an existing spatial context
Subtitle: Relevant interventions of place
Allmänna mål
1. Projektet ingår i studion Contextual space studio
Studio Description: Changes in the physical environment constantly affect built and un-built places. The studio will investigate the contextual frames and make programs and design for new and existing - modern and historic - spaces.
2. Projektet syftar till ökad kunskap inom detta område och till fördjupad kunskap/färdighet inom arkitekturämnet som helhet. Projektet riktar sig till studenter som kan ha kommit olika långt i denna fördjupning och som därför även efter projektets slut kommer att ligga på olika nivåer.
3. Den enskilde studenten skall efter projektet ha redovisat en individuell utveckling av sina kunskaper och färdigheter inom studioinriktningens program och inom arkitekturämnet som helhet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom området arkitektur, eller motsvarande utbildningsnivå.
Rekommenderade förkunskaper
Kandidatexamen inom området arkitektur, eller motsvarande utbildningsnivå.
Utrustning
Kurslitteratur
Architectural monography according to the specific study.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Projektet innehåller två delmoment: genomfört och inlämnat projektarbete (9hp) respektive godkänd slutkritik etc (3hp). I det första delmomentet ingår det en eller flera delinlämningar under projekttiden.
Övriga krav för slutbetyg
a) Presentationskrav
Drawings, models, photos and oral presentation according to complexity.
b) Examination
80% närvaro. Studenten ska aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen och vid föreläsningar och seminarier etc., samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Deltagande vid kritikgenomgångar är obligatoriskt.
Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras, och i förekommande fall kompletteras, inom given tidsram. Se generella anvisningar.
(Grundprincip: Höstterminsprojekt skall ha blivit godkänt senast vid påföljande vårtermins slut; vårterminsprojekt senast fore påföljande hösttermins start. Materialet skall lämnas in minst en vecka dessförinnan.)
Projektet ska dokumenteras i en portfölj. Ritningar och samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.