Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

A42U3B Urban designstudio 4:3 12,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan A42U3B (HT 2009–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

The students will be exposed to challenges of cultural, economic, demographic, political forces that challenge the established norms of planning. In the process many questions will be posed, such as: How do we plan for the new sustainable city today? What makes an urban environment sustainable? What forms of sustainability are there? What are the potential principal paremeters for future planning? Can we learn from the existing examples from the planned “eco cities” many already built around the world.

During this course we will explore the different relations between human activity, urban context, way of life vs. quality of life in respect to the overall impact on the environment in the given urban context. The course will further built on the previous two courses with the increased emphasis on the direct relation between human activity and the environment. The course will also emphasise the potential future role of architect and urban designer in the discourse of sustainability.

Lärandemål

Allmänna mål
1. Projektet ingår i studion Urban Studio.
Studio Description: This studio discusses sustainable urban development in terms of globalization, climate changes, mega cities and urban strategies - transformed into new typologies and innovative urban design.2. Projektet syftar till ökad kunskap inom detta område och till fördjupad kunskap/färdighet inom arkitekturämnet som helhet. Projektet riktar sig till studenter som kan ha kommit olika långt i denna fördjupning och som därför även efter projektets slut kommer att ligga på olika nivåer.
3. Den enskilde studenten skall efter projektet ha redovisat en individuell utveckling av sina kunskaper och färdigheter inom studioinriktningens program och inom arkitekturämnet som helhet.

Course goals

At the end of the course the students should:

-Have learned the various parimeters of the complex set of relationships between human settlements and natural resources.

-Have ability to clearly formulate and interpret the pattern and scale of human activity and the intensity of its impact on the environment.

-Have ability to criticaly examine various urban contexts in relastionship to their possible size, organization, infrastructure, urban typology, density as elements of potential new synergies in respect to the current environmental challenges.

-Have gained the ability to criticaly examine issues of sustainability in terms of environmental as well as social, economical and cultural issues.

-Have attained the ability to develop the program and guidelines for the complex urban framework which inegrates sustainability as the key factor in every stage of planning process.

-Have invented own work methodology and design skills that would enable them to better formulate urban design proposals in respect to specific conditions on the chosen site.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen inom området arkitektur, eller motsvarande utbildningsnivå.

Rekommenderade förkunskaper

Kandidatexamen inom området arkitektur, eller motsvarande utbildningsnivå.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

-The Sustainable Urban Development Reader edited by Stephen M. Wheeler and Timothy Beatley.

-The Green Imperative: Ecology and Ethics in Design and Architecture Victor Papanek

-Strategies for Sustainable Architecture Paola Sassi

-Retrofitting Suburbia: Urban Design Solutions for Redesigning Suburbs Ellen Dunham Jones, June Williamson

-Sustainable Design: Ecology, Architecture, and Planning Daniel Williams

-Cradle to cradle: remaking the way we make things William McDonough & Michael Braungart.

-From eco-cities to living machines: principles of ecological design Nancy Jack Todd & John Todd

-The nature of order: an essay on the art of building and the nature of the universe Christopher Alexander.

- Cities Full of Space. Qualities of Density. Rudy Uytenhaak. Edited by Ed Melet, Jeroen Mensink

Designed by Jaap van Triest. Published 2008

-Urban Assymetries: Studies and Projects on Neoliberal Urbanization. Edited by Tahl Kaminer, Miguel Robles Duran, Heidi Sohn. 010 Publsihers 2010   

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    Projektet innehåller två delmoment: genomfört och inlämnat projektarbete (9hp) respektive godkänd slutkritik etc (3hp). I det första delmomentet ingår det en eller flera delinlämningar under projekttiden.

    Övriga krav för slutbetyg

    a) Presentationskrav
    Submit DESIGN task according to specifications
    Submit RESEARCH task according to specifications

    b) Examination

    At examination the student will be assessed on how she/he has fulfilled the “Learning outcomes”

    More specific course specific examination procedures to be announced at course start

    80% attendance on all compulsory activites, including seminars, review and tutorials

    Pass grade for research task according to specifications.

    Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras, och i förekommande fall kompletteras, inom given tidsram. Se generella anvisningar.
    (Grundprincip: Höstterminsprojekt skall ha blivit godkänt senast vid påföljande vårtermins slut; vårterminsprojekt senast fore påföljande hösttermins start. Materialet skall lämnas in minst en vecka dessförinnan.)
    Projektet ska dokumenteras i en portfölj. Ritningar och samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas.

    Möjlighet till komplettering

    Ingen information tillagd

    Möjlighet till plussning

    Ingen information tillagd

    Examinator

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Huvudområde

    Arkitektur

    Utbildningsnivå

    Avancerad nivå

    Påbyggnad

    Ingen information tillagd