Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

A42U4B Urban designstudio 4:4 12,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan A42U4B (HT 2009–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

During this project the students will explore the notion of the sustainable city in relation to the context of the present 21st century global cities. Our present knowledge, experience and notions of urban design will be tested and challenged in respect to the dynamic and fast changing urban environment. The comparasion between global vs swedish context will be emphasized in terms of changing economies,

new technologies, urban form and dynamic between global and local culture.

In this course the students will learn to test and implement the knowledge and tools gained in the previous courses to develop proposals for sustainable urban space at a more advanced level. A particular project site will be chosen for the development of the design proposals. Students will test their proposals at various scales: neighborhood, local, regional and global.

Lärandemål

Sustainable city

Allmänna mål
1. Projektet ingår i studion Urban Studio.
Studio Description: This studio discusses sustainable urban development in terms of globalization, climate changes, mega cities and urban strategies - transformed into new typologies and innovative urban design.2. Projektet syftar till ökad kunskap inom detta område och till fördjupad kunskap/färdighet inom arkitekturämnet som helhet. Projektet riktar sig till studenter som kan ha kommit olika långt i denna fördjupning och som därför även efter projektets slut kommer att ligga på olika nivåer.
3. Den enskilde studenten skall efter projektet ha redovisat en individuell utveckling av sina kunskaper och färdigheter inom studioinriktningens program och inom arkitekturämnet som helhet.

Kursmål - Course goals

At the end of the course the students should:

-Have developed an advanced work methodology and design skills that would enable them to develope project proposals at high level of complexity.

-Have learned the principles of sustainable urban design that integrate and manage various aspects of urban complexity. Such as, methods for planning and organization of urban built form, infrastructure and transportation systems, management of natural resources, quality of public space, latest technologies.

-Have gained the ability to clearly present and formulate the urban design proposals at various scales through drawings, 3D and physical models, text and analytical diagrams.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen inom området arkitektur, eller motsvarande utbildningsnivå.

Rekommenderade förkunskaper

Kandidatexamen inom området arkitektur, eller motsvarande utbildningsnivå.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Eco-Urbanism: Sustainable Human Settlements, 60 Case Studies, (Arquitectura Y Diseno + Ecologia), Miguel Ruano

-Energy Manual, Sustainable Architecture. Authors: Martin Hegger, Matthias Fuchs, Thomas Stark, Martin Zeumer

Copyright: 2008  Birkhauser Verlag AG Edition DETAIL

- The Chinese Dream. A Society under Construction. 010 Publishers

- Cities Full of Space. Qualities of Density. Rudy Uytenhaak. Edited by Ed Melet, Jeroen Mensink

Designed by Jaap van Triest. Published 2008

-Sustainable Compact City, Poul Baek Pederssen, 2009 Arkitekturskolans Forlag, 2nd edition

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    Projektet innehåller två delmoment: genomfört och inlämnat projektarbete (9hp) respektive godkänd slutkritik etc (3hp). I det första delmomentet ingår det en eller flera delinlämningar under projekttiden.

    Övriga krav för slutbetyg

    a) Presentationskrav
    Submit DESIGN task according to specifications
    Submit RESEARCH task according to specifications

    b) Examination
    80% närvaro. Studenten ska aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen och vid föreläsningar och seminarier etc., samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Deltagande vid kritikgenomgångar är obligatoriskt.
    Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras, och i förekommande fall kompletteras, inom given tidsram. Se generella anvisningar.
    (Grundprincip: Höstterminsprojekt skall ha blivit godkänt senast vid påföljande vårtermins slut; vårterminsprojekt senast fore påföljande hösttermins start. Materialet skall lämnas in minst en vecka dessförinnan.)
    Projektet ska dokumenteras i en portfölj. Ritningar och samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas.

    Möjlighet till komplettering

    Ingen information tillagd

    Möjlighet till plussning

    Ingen information tillagd

    Examinator

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Huvudområde

    Arkitektur

    Utbildningsnivå

    Avancerad nivå

    Påbyggnad

    Ingen information tillagd