A52A2B Avancerad gestaltning - Studio 5:2 12,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Representation and Architecture (årskurs 5)
Project 2: Concert Hall in Lund (2)
Allmänna mål
1. Projektet ingår i studion Avancerad gestaltning.
Studio Description: This studio deals with advanced architectural tasks, the development of complex projects as a synthesis of social, spatial and technological considerations.
2. Projektet syftar till ökad kunskap inom detta område och till fördjupad kunskap/färdighet inom arkitekturämnet som helhet. Projektet riktar sig till studenter som kan ha kommit olika långt i denna fördjupning och som därför även efter projektets slut kommer att ligga på olika nivåer.
3. Den enskilde studenten skall efter projektet ha redovisat en individuell utveckling av sina kunskaper och färdigheter inom studioinriktningens program och inom arkitekturämnet som helhet.
Kursmål - Course goals
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Ett års fullt godkända arkitekturstudier i arkitektur på avancerad nivå, kurser och projekt.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektdel 1, 9,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Projektdel 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Projektet innehåller två delmoment: genomfört och inlämnat projektarbete (9hp) respektive godkänd slutkritik etc (3hp). I det första delmomentet ingår det en eller flera delinlämningar under projekttiden.
Övriga krav för slutbetyg
a) Presentationskrav
Närmare precisering av inlämningskraven anges i programmet, vid kursstart.
During the second half of the fall semester the 5th year students are to do a Thesis Preparation.
Through the development of a ‘Thesis Preparation Booklet’ to be handed into the Studierådet before the end of the semester (deadline will be announced at the beginning of the course) students will have developed a clear focus, thesis question, for their diploma project and will have the opportunity to build an architectural design research on a specific subject the students want to pursue further. The architectural design research, could have an architectural design agenda, technical/material agenda, theoretical or programmatic agenda. It is important that all material is processed by the student and brought together in a booklet. The Thesis Preparation is an opportunity for the students to develop specific techniques and skills as well as to formulate an architectural design ambition through design research.
Requirements:
A4 sized and bind ‘Thesis Preparation Booklet’ of 20 pages including text, images and drawings
Projektet ingår i examensportföljen och skall dokumenteras på ett lämpligt och kvalificerat sätt.
b) Examination
80% närvaro. Studenten ska aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen och vid föreläsningar och seminarier etc., samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Deltagande vid kritikgenomgångar är obligatoriskt.
Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras, och i förekommande fall kompletteras, inom given tidsram. Se generella anvisningar.
(Grundprincip: Höstterminsprojekt skall ha blivit godkänt senast vid påföljande vårtermins slut; vårterminsprojekt senast fore påföljande hösttermins start. Materialet skall lämnas in minst en vecka dessförinnan.)
Projektet ska dokumenteras i en portfölj. Ritningar och samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.