Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

A52H1B Hållbar gestaltning - Studio 5:1 12,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan A52H1B (HT 2012–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

We aim at developing a new and sustainable Architecture by investigating the architectural design potential within the principles of Sustainability.

Lärandemål

Micro - Macro; A) Micro

Allmänna mål

Allmänna mål
1. Projektet ingår i studion Hållbar gestaltning.
Studio Description: In order to develop new strategies for designing a sustainable society, this Studio emphazise economy, ecology, energy and new technology in relation to architecture and urban design.  
2. Projektet syftar till ökad kunskap inom detta område och till fördjupad kunskap/färdighet inom arkitekturämnet som helhet. Projektet riktar sig till studenter som kan ha kommit olika långt i denna fördjupning och som därför även efter projektets slut kommer att ligga på olika nivåer.
3. Den enskilde studenten skall efter projektet ha redovisat en individuell utveckling av sina kunskaper och färdigheter inom studioinriktningens program och inom arkitekturämnet som helhet

Kursmål - Course goals
The Micro-Macro studio sets special focus on the creation of an interdisciplinary working process, building up technical and architectural know-how by investigating materials, processes and details through project work.
The basics of sustainable Architecture are studied in the prototype project (project 4:1 and 5:1), the specific use of sustainability within Architecture is studied in the implementation project (project 4:3; only spring term students)

This project
Sited on an island in the Stockholm Archipelago, the project will be developed around ideas of sustainable living. The studio work will create an architectural understanding for basic principles of sustainability at the same time as the work will relate to Stockholm – environmental capital 2010 and initiatives to save the Baltic Sea.
We will explore basic conceptions like eco-system, climate design, energy flow and tectonics (material/assembly) and we will apply them as design conceptions to develop prototype projects of detailed scale. Input lectures together with partly shared design research will lead to individual architectural projects.
5th year students with completed one year sustainable design studio get the opportunity of individually defining the focus of their investigation

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ett års fullt godkända arkitekturstudier i arkitektur på avancerad nivå, kurser och projekt.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Portable computer with possibility to connect to wireless (school) network
and/or 2d set of drawing tools, sketch paper
Tools for model building

Kurslitteratur

Recommended reading/handbooks for

Climate Design
1. Climate Design: Solutions for Buildings that Can Do More with Less Technology by Gerhard Hausladen, Michael de Saldanha, Petra Liedl, and Christina Sager
2. Energy Manual: Sustainable Architecture by Manfred Hegger, Matthias Fuchs, Thomas Stark, and Martin Zeumer
3. Sustainability, Ed Melet
4. Smartness, Ed van Hinte

Tectonics
1. Lightness, Ed van Hinte
2. Deplazes: Constructing Architecture,
3. Structures of Jürg Conzett, AA publication
4. Die Unschuld des Betongs, ed Arthur Rüegg
5. Cecil Balmond: Informal
6. Timber engineering – the swiss contribution

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • PRO1 - Projektdel 1, 9,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO2 - Projektdel 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Projektet innehåller två delmoment: genomfört och inlämnat projektarbete (9hp) respektive godkänd slutkritik etc (3hp). I det första delmomentet ingår det en eller flera delinlämningar under projekttiden.

Övriga krav för slutbetyg

a) Presentationskrav
Delivery of all intermediate and final hand-ins is a requirement for final grade.
Projektet ingår i examensportföljen och skall dokumenteras på ett lämpligt och kvalificerat sätt.

b) Examination
80% närvaro. Studenten ska aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen och vid föreläsningar och seminarier etc., samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Deltagande vid kritikgenomgångar är obligatoriskt.
Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras, och i förekommande fall kompletteras, inom given tidsram. Se generella anvisningar.
(Grundprincip: Höstterminsprojekt skall ha blivit godkänt senast vid påföljande vårtermins slut; vårterminsprojekt senast fore påföljande hösttermins start. Materialet skall lämnas in minst en vecka dessförinnan.)
Projektet ska dokumenteras i en portfölj. Ritningar och samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd