A52K1B Kritiska studier - studio 5:1 12,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Genom en serie feministiska referensramar och metoder, queera och postkoloniala perspektiv, med performativitet, affekt och intersektionalitet som centrala begrepp, tillämpar och utvecklar kursen olika produktiva redskap – betraktelser, texter och handlingar – för maktkritik i relation till byggd miljö. Den rör sig mellan fullskaleexperiment, omläsningar/performance, skrivande/ritande och praktiserar arkitektur och design i sitt sociala och historiska sammanhang som materialiserade förslag till nya verkligheter.
Lärandemål
Feminist Design Tools I / Feministiska designredskap I, årskurs 5
Feministiska designredskap I är en forskningsstudio med två parallella syften. Den ger en orientering i samtida och historisk feministisk arkitekturteori, metodologi, praktik och aktivism. Den syftar även till att utveckla kritiska redskap, metoder och designprojekt för att identifiera, granska och producera alternativa föreställningar om och förslag till framtida arkitektur och design – att inleda ett realiserande av drömmar om transformation.
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:
- Orientera sig i feministisk arkitekturteori och samtida feministisk teori med centrala begrepp som performativitet, affekt och intersektionalitet.
- Praktisera, presentera och gestalta arkitektur ur olika akademiska och politiska feministiska perspektiv särskilt genom att identifiera och skapa motståndsstrategier.
- Utveckla produktiva redskap för konstnärlig och kritisk designforskning.
- Söka upp, granska och omdefiniera normerande föreställningar, maktstrukturer och situationer i den byggda miljön; kritiskt undersöka normativa arkitekturpraktiker och synliggöra arkitekturhistoria och praktik som inte reproducerar patriarkala normer.
- Börja realisera drömmar om transformation.
Allmänna mål
1. Projektet ingår i studion Kritiska studier.2. Projektet syftar till ökad kunskap inom detta område och till fördjupad kunskap/färdighet inom arkitekturämnet som helhet. Projektet riktar sig till studenter som kan ha kommit olika långt i denna fördjupning och som därför även efter projektets slut kommer att ligga på olika nivåer.
3. Den enskilde studenten skall efter projektet ha redovisat en individuell utveckling av sina kunskaper och färdigheter inom studioinriktningens program och inom arkitekturämnet som helhet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Ett års fullt godkända arkitekturstudier i arkitektur på avancerad nivå, kurser och projekt.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
-Gülsüm Baydar, “Figures of wo/man in contemporary architectural discourse”, Heynen & Baydar, eds., Negotiting Domesticity Spatial productions of gender in modern architecture, London & New York: Routledge, 2005, 30-46.
-Jane Rendell, Barabara Penner, Ian Borden, Gender Space Architecture, London: Routledge, 2000.
-Elizabeth Kamarck Minnich, Transforming Knowledge, Philadelphia: Temple University Press, 2005.
*Specifika läsningar meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektdel 1, 9,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Projektdel 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
a) Presentationskrav
Detaljerade anvisningar lämnas vid kursstarten.
Projektet ingår i examensportföljen och skall dokumenteras på ett lämpligt och kvalificerat sätt.
b) Examination
80% närvaro. Studenten ska aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen och vid föreläsningar och seminarier etc., samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Deltagande vid kritikgenomgångar är obligatoriskt.
Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras, och i förekommande fall kompletteras, inom given tidsram. Se generella anvisningar.
(Grundprincip: Höstterminsprojekt skall ha blivit godkänt senast vid påföljande vårtermins slut; vårterminsprojekt senast fore påföljande hösttermins start. Materialet skall lämnas in minst en vecka dessförinnan.)
Projektet ska dokumenteras i en portfölj. Ritningar och samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.