Develop program in a given spatial situation in terms of addition or subtraction. Programming a site and change its conditions in terms of addition or reduction of elements in different scales. The studies aim to work in a close relation to specific material and detail.
The course will adjust to portfolio.
A52R2B Ombyggnad-tillbyggnad-restaurering, studio 5:2 12,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan A52R2B (HT 2012–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Interaction within a given spatial context, åk 5
Allmänna mål
1. Projektet ingår i studion Contextual space studio
Studio Description: Changes in the physical environment constantly affect built and un-built places. The studio will investigate the contextual frames and make programs and design for new and existing - modern and historic - spaces.
2. Projektet syftar till ökad kunskap inom detta område och till fördjupad kunskap/färdighet inom arkitekturämnet som helhet. Projektet riktar sig till studenter som kan ha kommit olika långt i denna fördjupning och som därför även efter projektets slut kommer att ligga på olika nivåer.
3. Den enskilde studenten skall efter projektet ha redovisat en individuell utveckling av sina kunskaper och färdigheter inom studioinriktningens program och inom arkitekturämnet som helhet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Ett års fullt godkända arkitekturstudier i arkitektur på avancerad nivå, kurser och projekt.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Bow-wow from post bubble city, Inax. Herzog de Meuron Natural History, Lars Müller Publishers
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektdel 1, 9,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Projektdel 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Projektet innehåller två delmoment: genomfört och inlämnat projektarbete (9hp) respektive godkänd slutkritik etc (3hp). I det första delmomentet ingår det en eller flera delinlämningar under projekttiden.
Övriga krav för slutbetyg
a) Presentationskrav
Drawings (site plan scale 1:500, floor plans, facades and section 1:50, details 1:5) models, photos and oral presentation according to concept.
Projektet ingår i examensportföljen och skall dokumenteras på ett lämpligt och kvalificerat sätt.
b) Examination
80% närvaro. Studenten ska aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen och vid föreläsningar och seminarier etc., samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Deltagande vid kritikgenomgångar är obligatoriskt.
Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras, och i förekommande fall kompletteras, inom given tidsram. Se generella anvisningar.
(Grundprincip: Höstterminsprojekt skall ha blivit godkänt senast vid påföljande vårtermins slut; vårterminsprojekt senast fore påföljande hösttermins start. Materialet skall lämnas in minst en vecka dessförinnan.)
Projektet ska dokumenteras i en portfölj. Ritningar och samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.