Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

A52Y4B Arkitektur/yrkesrelaterad studio, 5:4 12,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan A52Y4B (HT 2012–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

* Learning and understanding the “mechanics of our cultural machineries”
* Confrontation with a complex social as well as technical building,
* Program analysis,
* Holistic process and final product: from design to final graphics

Lärandemål

European Future health care

Allmänna mål
1. Projektet ingår i den yrkesrelaterade studioinriktningen, med följande programbeskrivning: The future Architect´s office is the starting point for real and academic project investigations, practise based research and team work. Among other methods this Studio uses architectural competitions as a tool for progression.
2. Projektet syftar till ökad kunskap inom detta område och till fördjupad kunskap/färdighet inom arkitekturämnet som helhet. Projektet riktar sig till studenter som kan ha kommit olika långt i denna fördjupning och som därför även efter projektets slut kommer att ligga på olika nivåer.
3. Den enskilde studenten skall efter projektet ha redovisat en individuell utveckling av sina kunskaper och färdigheter inom studioinriktningens program och inom arkitekturämnet som helhet.

Kursmål - Course goals
1. Practise Based Research studio –Europe’s front line: The last leg of the studio will deal with “state of the art HUMAN maintenance”. Through Cooperation and sponsorship with Locum and the Karolinska Institute we shall learn about up to date and future hospital systems, meet with the participants of the hospital drama (patients, doctors, nurses, administrators, suppliers etc.)  And eventually be assigned to produce a range of design concepts (down to projects) for a reall part of the “Karolinska Huddinge” Hospital; the new children’s hospital.
2. The Project Goals are to create awareness, educate the students in the complex and critically important health care system and develop personal and contextual architectural capacities such as:
* Personal Architectural language,
* Contextual architecture solutions
* Social political and cultural awareness
* Front line project design
* Team work and tem project managment
3. Each group of students shall exhibit its own thinking/production process and its individual’s contribution to this team work.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ett års fullt godkända arkitekturstudier i arkitektur på avancerad nivå, kurser och projekt.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

A complete list of reading material will be delivered at the start of the course

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 9,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO2 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Projektet innehåller två delmoment: genomfört och inlämnat projektarbete (9hp) respektive godkänd slutkritik etc (3hp). I det första delmomentet ingår det en eller flera delinlämningar under projekttiden.

Övriga krav för slutbetyg

a) Presentationskrav
* Sketch book with material sketched during the course.
* Graphic concept for solution ideas
* Notice that an alternative presentation could be suggested by the students
* All material shall be designed so it can be transformed into A-4`s so we can produce a book of the project
• Specific requirements on drawings and models will be added later

During the second half of the Spring semester the 5th year students are to do a Thesis Preparation booklet.
Through the development of a ‘Thesis Preparation Booklet’ students will have developed a clear focus, thesis question, for their diploma project and will have the opportunity to build an architectural design research on a specific subject the students want to pursue further. The architectural design research, could have an architectural design agenda, technical/material agenda, theoretical or programmatic agenda. It is important that all material is processed by the student and brought together in a booklet. The Thesis Preparation is an opportunity for the students to develop specific techniques and skills as well as to formulate an architectural design ambition through design research.
Requirements:
A4 sized and bind ‘Thesis Preparation Booklet’ of 20 pages including text, images and drawings. The Thesis Preparation booklet shall be handed in to and examined by the studio teacher before the end of the project.

The studio presentation will be part of the future diploma portfolio and shall be delivered in an appropriate and fully qualified way.

b) Examination
80% närvaro. Studenten ska aktivt ha deltagit i ritsalsundervisningen och vid föreläsningar och seminarier etc., samt ha godkända deluppgifter och slutpresentation. Deltagande vid kritikgenomgångar är obligatoriskt.
Kompletteringskrav: Arbetet skall utföras, och i förekommande fall kompletteras, inom given tidsram. Se generella anvisningar.
(Grundprincip: Höstterminsprojekt skall ha blivit godkänt senast vid påföljande vårtermins slut; vårterminsprojekt senast fore påföljande hösttermins start. Materialet skall lämnas in minst en vecka dessförinnan.)
Projektet ska dokumenteras i en portfölj. Ritningar och samtliga analyser och modeller ska finnas med i dokumentationen. Processen ska redovisas.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd