Räkning med reella tal, rötter, potenser och logaritmer, algebraiska uttryck, olikheter, ekvationslösning, formelbehandling
Räta linjer, kvadratkomplettering, andragradsekvationer, rotekvationer, enklare egenskaper hos några elementära funktioner, särskilt naturliga funktioner.
En studieresa som anordnas av Samhällsbyggnadslänken med besök vid ett antal aktuella byggprojekt i Stockholmsområdet tillsammans nybörjarstudenter i Arkitektur och Högskoleingenjörsprogrammet Byggteknik & design
Föreläsning i teknikhistoria
AB1005 Introduktion till samhällsbyggnad 2,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AB1005 (HT 2010–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen är en frivillig introduktionskurs med två syften; 1) ge studenten möjlighet att repetera vissa matematikkunskaper från gymnasiet som är viktiga inför studierna på KTH, 2) ge en introduktion till samhällsbyggnadsprogrammet.
Efter kursen skall studenten kunna:
- Förenkla uttryck med hjälp av faktorisering, potens- och logaritmlagar
- Använda enhetscirkeln för att härleda enklare trigonometriska samband
- Lösa andragradsekvationer, enklare rotekvationer och trigonometriska ekvationer
- Bestämma ekvationer för räta linjer i planet
- Räkna med vissa elementära funktioner, t ex logaritm-, exponential- och potensfunktioner samt trigonometriska funktioner.
Studenten ska dessutom ha fått en introduktion till framtida arbetsuppgifter och teknikhistoria
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Allmän och särskild behörighet för civilingenjörsprogram.
Kurslitteratur
För momentet i matematik finns ett kompendium som distribueras vid kursstart.
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- ANN1 - Repetion, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- NÄR1 - Studieresa och föreläsning, 0,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
När1, Studieresa och föreläsning, 0,5hp
ANN1, Repetition av delar av gymnasiets matematik, 1,5hp
Övriga krav för slutbetyg
För momentet i matematik; skriftlig tentamen, som eventuellt kan ersättas med kontinuerlig examination inom övningarna. För övriga moment gäller obligatorisk närvaro som verifieras genom närvarolistor
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
Ges av skolan för arkitektur ch samhällsbyggnad tillsammans med matematikinstitutionen vid skolan för teknikvetenskap.