Kursen består av föreläsningar, textseminarier, studiebesök och övningsuppgifter. I kursen ingår två
övningsuppgifter som redovisas vid slutet av respektive kursmoment. Kurslitteraturen består av
översiktslitteratur och källtexter, som diskuteras och examineras fortlöpande i seminarieform.
AD1222 Arkitektur för ämneslärare II 9,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AD1222 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge erforderliga kunskaper att introducera ämnet arkitektur i grundskolan.
Efter genomförd kurs skall studenten ha:
- grundläggande kunskaper inom såval ett nordiskt som internationellt arkitektoniskt kulturarv
- grundläggande kunskaper om arkitektoniska begrepp, uttryckssätt och diverse verktyg för att beskriva, tolka, värdera, gestalta samt analysera den byggda miljön.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs kunskaper motsvarande grundläggande behörighet för ämneslärare i teknik.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Arkitekturhistoria, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- MOM2 - Arkitekturanalys, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
Kursen består av två moment. För godkänt på hela kursen krävs att båda momenten är godkända samt 80 procents närvaro på all undervisning.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.