Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AD215V Urbanmorfologiska undersökningar 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AD215V (HT 2007–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen fördjupar analyser av staden som artefakt och spatial form. Den behandlar också problem relaterade till hållbar stadsutveckling. Kursen är särskilt inriktad på teorier, metoder och analysverktyg inom två centrala urbanmorfologiska traditioner: typo-morfologi och space syntax.Den inledande teoretiska delen är kopplad till en avslutande, analytisk och tillämpad, del.

Lärandemål

Kursen lyfter fram teorier, metoder och analysverktyg inom fältet för urbanmorfologi i syfte att dels bygga upp kunskapen om staden, dels föreslå en syntes genom en tillämpad designprocess. Efter kursens slut kommer studenterna att kunna:• relatera urbananalytiska tillvägagångssätt till teoretiska och vetenskapliga kontexter,• självständigt genomföra urbana analyser och presentera resultaten efter vetenskaplig standard,• dra praktiskt relevanta konklusioner från studierna.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet: Avslutad gymnasieutbildning eller motsvarande, inkl. svenska och engelska.

Rekommenderade förkunskaper

120 poäng högskolestudier i arkitektur, landskapsarkitektur, planering, motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenhet rekommenderas. Närmare upplysningar lämnas av kursansvarig.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Bunschoten, R.: Urban flotsam: Stirring the city, 2002.Choay, F.: The rule and the model, 1997.Ellin, N.: Postmodern urbansim, 1999.Mangin, D. & Panerai, P.: Projet Urbain, 1999.Caniggia & Maffei: Architectural Composition and Building Typology: Interpreting Basic Building, 2001.Whitehand & Carr: Twentieth-Century Suburbs: A Morphological Approach, 2001.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • MOM1 - 75% deltagande, - hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

• Genomfört projekt/uppsats 7,5 poäng.• 75% aktivt deltagande i föreläsningar och seminarier.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

Abdellah Abarkan, abdella@arch.kth.se.Lars Marcus, lars.marcus@arch.kth.se.Schema och övrig information publiceras också på Arkitekturskolans hemsida, http://www. arkitekturskolan.se.