Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AD232V Arkitektur- och designforskning II 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AD232V (HT 2010–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen innehåller en serie om 5 föreläsningar som behandlar aktuell internationell forskning inom arkitektur och design. Parallellt med föreläsningarna arbetar kursdeltagarna individuellt och i seminarieform med ett uppsatsarbete eller ett forskningsbaserat designprojekt. Uppsatsen ska vara mellan 3500 ord och uppnå en nivå som lämpar sig för publicering i refereegranskad arkitekturtidskrift. Projektarbetet skall ha en motsvarande omfattning. 

Lärandemål

Att kursdeltagarna kan tillämpa kritiska metoder för analys av och reflektion kring arkitektur och presentera ny kunskap genom verbal och visuell kommunikation. 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

  • Högskolestudier om minst 30 hp.
  • Dokumenterade kunskaper i engelska B eller mostvarande.

Rekommenderade förkunskaper

Arkitektur och Designforskning I, AD231V

Annan forskningsmetodikkurs med design eller arkitekturinriktning.

Motsvarande förvärvad kunskap och erfarenhet som Arkitektur och Designforskning I

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Linda Groat & David Wang Architectural Research Methods  John Wiley & Sons 2002Mark Dorrian, Adrian Hawker “The tortoise, the scorpion and the horse – partial notes on architectural research / teaching / practice” in The Journal of Architecture, Vol 8, No 2, 2003, pp 181-190.Katja Grillner, Rolf Hughes, Katarina Bonnevier, Anna Ryan, Tracey Winton, and Elin Olsson, texts in "Writing Architecture" section of 01.AKAD - Experimental Research in Architrecture and Design, AxlBooks, 2005.Rolf Hughes "The poetics of practice-based research writing", The Journal of Architecture, Volume 11, Issue 3 June 2006 , pages 283 - 301 Jane Rendell “Architectural Research and Disciplinarity” in ARQ (2005).

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • MOM1 - Närvaro, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • MOM2 - Uppsats, 5,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

MOM1 - Närvaro, 2,5 hp, betygsskala: P, F

MOM2 - Uppsats, 5,0 hp, betygsskala: P, F

För godkänt på hela kursen krävs att båda momenten är godkända.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

Uppdaterat schema publiceras på Arkitekturskolans hemsida fyra veckor före kursstart.

Kursen ges på engelska. Det finns möjlighet att genomföra uppgifter på både engelska och svenska.