Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AD239V Arkitektur och genus: Studio 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AD239V (VT 2011–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Under kursen kommer vi i projektform att studera den samtida feministiska teoribildningen och undersöka hur hus och andra byggda strukturer förhåller sig till den. Vi ska ägna oss åt feministisk kritik av arkitekturens kultur och dess förhållande till sexualitet, etnicitet och klass och som vidmakthållare av normativa maktstrukturer. Kursen är uppbyggd kring en serie begrepp: kropp, materialitet, subjektivitet och rum m.fl., som behandlas i relation till arkitektur. Kursen fokuserar på relationerna mellan rum och kropp(ar). Genom ett ingrepp eller intervention undersöker vi kropp, rum och plats i 2-dimensionella och 3-dimensionella gestaltningar.

Lärandemål

Kursen syftar till att, genom fördjupat arbete med arkitekturprojekt, utveckla verktyg för feministiska tolkningar av arkitektur och i förlängningen skapa ny arkitektur.

Efter genomgången kurs har studenten

  • utvecklat nya verktyg, ingångar och metoder för att identifiera, kritiskt analysera och föreslå projekt som förskjuter eller förändrar normerande och exkluderande föreställningar och praktiker inom arkitektur och design.
  • tränats i att identifiera, kritiskt analysera och omdefiniera normerande/exkluderande föreställningar, situationer och praktiker i den fysiska miljön genom arkitektoniska övningar och gestaltningsuppgifter.
  • upptäckt nya möjligheter att koppla samman forskning och praktik.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Universitetsstudier om 60 hp samt dokumenterade kunskaper i Engelska B eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ahmed, Sara, ‘Orientations: Toward a Queer Phenomenology,’ GLQ, 12:4, Duke University Press, 2006. (utdrag- sidor 557-560)

Gender Space Architecture, av Jane Rendell, Barabara Penner, Ian Borden, London: Routledge, 2000. Specifika läsningar meddelas vid kursstart.

Ian, Marcia, ‘When is a Body Not a Body? When It’s a Building,’ Joel Sanders, ed., Stud – Architectures of Masculinity, Princeton: Princeton Architectural Press, 1996, 189-205.

Martin, Biddy & Chandra Talpade Mohanty, ‘Feminist Politics: What’s Home Got to Do with It?,’ Teresa de Lauretis, ed., Feminist Studies/Critical Studies, Bloomington: Indiana University Press, 1986, 191-212. (utdrag- sidor 195-197, 200-205 Scenario 2)

Pratt, Minnie Bruce, ‘Identity: Skin Blood Heart,’ Elly Bulkin, Barbara Smith and Minnie Bruce Pratt, Yours in Struggle: three feminist perspectives on anti-semitism and racism, New York: Long Haul Press, 1984, 11-63. (utdrag- sidor 16-19)

Övrig litteratur meddelas vid kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • MOM1 - Aktiv näraro 80%, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • MOM2 - Inlämningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • MOM3 - Designprojekt, 2,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kontinuerlig examination genom medverkan i seminarier och genomförd dokumentation/presentation till slutpresentationen.

Om man missar mer än 2 seminarier får man göra en kort kompletteringsuppgift. Frånvaro i mer än 3 seminarier kräver att kursen görs om.

Övriga krav för slutbetyg

För att bli godkänt i kursen krävs:

  • Närvaro minst 80%
  • Medverkan i samtliga seminarier
  • Dokumentation och presentation till slutpresentationen 

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

Kursen riktar sig till en feministiskt inriktad bred målgrupp: tex arkitektur-, planerings-, design-, och konststudenter, professionella utövare inom dessa områden, liksom arkitekturintresserade inom andra arbetsfält.