Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AD2855 Nutida trender i stadsplanering och stadsutformning II 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AD2855 (VT 2011–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Det huvudsakliga innehållet kommer att bestå i att relatera de globala samtida trenderna till en utvald stadsmiljö. Genom processen kommer vi att utforska dynamiken i marknadsdriven utveckling och dess möjliga alternativ i relation till hållbara principer för stadens växande.

Kursen kommer att bestå i ett huvudsakligt projekt som är indelat i olika faser. Studenten fokuserar på att upprätta huvudprinciperna för designprocessen med tyngdpunkt på relationen mellan programmet, stadsstrukturen och tydliga mål för projektet. Projektet kommer att delas in i olika moment med specifika uppgifter. Projektarbetet kommer att förstärkas med en serie föreläsningar och fallstudier. Detta upplägg möjliggör för studenterna att introducera ett specifikt ämne eller ett problem i en diskussion och testa de teoretiska koncepten och praktiska redskapen i projektarbetet. Via en serie övningar kommer studenterna att introduceras till de olika metoderna för att testa och utveckla hållbara stadsmiljöer. Genom att definiera de specifika nyckelrelationerna i designprocessen fokuserar studenterna på att lösa en rad samtida stadsmässiga problem. Studenterna kommer att utveckla sina arbetsredskap genom att experimentera med nya morfologier som relaterar till koncepten densitet och livskvalitet i staden. Studenterna kommer att testa och reglera den ekonomiska dynamiken, fastighetsmarknaden, sociala krafter och miljön. Detta kommer att prägla processen som skapar, kontrollerar och reglerar stadsutveckling i studenternas förslag.

Lärandemål

Kursen kommer att fokusera på att utveckla verktyg för planering och design i storskaliga stadsbyggnadsprojekt. Olika scenarier för stadsutveckling integrerar koncept för ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. Fokus kommer att vara på att experimentera sig genom designprocessen. Motsättningarna mellan olika aspekter av hur man planerar ny stad kommer att testas varvid olika samspel och relationer kommer att utforskas.

Huvudsyftet med kursen är att utforska möjligheten att hitta potentiella synergier som härstammar från dynamiken som uppstår mellan de olika intressesfärer som är inblandade i designprocessen; naturresurser, social och politisk dynamik, infrastruktur osv.

I denna kurs kommer studenterna att lära sig att knyta ihop teoretiska och praktiska redskap genom en integrerad infallsvinkel och sammankoppling med komplexa stadsmässiga problem. 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

För studenter på TUPDM programmet:

  • AG2124, Nutida trender i stadsplanering och stadsutformning I eller motsvarande

För fristående studenter:

  • Kandidatexamen i arkitektur, landskapsarkitektur eller  stadsplanering. Tidigare studier ska innehålla minst 30 hp inom området stadsgestaltning
  • Dokumenterade kunskaper i engelska B eller motsvarande
  • AG2124, Nutida trender i stadsplanering och stadsutformning I eller motsvarande

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Cities Full of Space. Qualities of Density. Rudy Uytenhaak. Edited by Ed Melet, Jeroen Mensink. 010 Publishers 2008, Rotterdam

Eco-Urbanism: Sustainable Human Settlements, 60 Case Studies, (Arquitectura Y Diseno + Ecologia), Miguel Ruano, Publisher Gustavo Gili, 1998, Imperial Beach, CA

Sociopolis: Project for a City of the Future, Vincente Guallart ACTAR, 2006, Valencia

The Grand Urban Rules, Alex Lehnerer, 010 Publishers, 2009, Rotterdam

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

PRO1; 7,5 hp, betygsskala A–F. För att erhålla slutbetyg måste PRO1 vara godkänt, plus 80% närvaro vid all undervisning.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd