AE1708 Innovationsprojekt för hållbar utveckling 7,5 hp
Kursen är en projektkurs på engelska som ges kvällstid med fokus på hållbar utveckling, entreprenörskap och innovation på såväl lokal som global nivå. Syftet är att studenterna skall utveckla ett konkret förslag (idé/innovation) som främjar en hållbar utveckling till ett "finansierat" projektförslag. Detta kan vara en teknisk applikation, en metod/modell, en ”mobilapp” eller liknande.
Föreläsningarna skall dels ge en introduktion och exempel på olika problemkomplex som finns i industri- och utvecklingsländer och visa på teknikens roll, samt ge verktyg och inspiration till idéer. Tyngdpunkten ligger dock på det praktiska framtagningsarbetet som varje projektgrupp genomför.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen är en projektkurs som ges kvällstid med fokus på hållbar utveckling, entreprenörskap och innovation på såväl lokal som global nivå. Syftet är att studenterna skall utveckla ett konkret förslag (idé/innovation) som främjar en hållbar utveckling till ett finansierat projektförslag. Detta kan vara en teknisk applikation, en metod/modell, en ”mobilapp” eller liknande.
Studentgruppen skall utarbeta ett förslag rörande någon ”hållbarhetsfråga” och sedan föreslå en lösning, innovation som presenteras i ett genomarbetat projektförslag, vilket skall kunna delta i en studentdriven idétävling sponsrad av näringslivet.
Lärandemål
- Beskriva, problematisera och diskutera vad som driver ekonomisk, social och teknisk utveckling och hur den påverkan miljön.
- Analysera och beskriva vad hållbar utveckling står för miljömässigt, ekonomiskt, tekniskt och socialt, samt hur dessa dimensioner hänger samman.
- Identifiera och tillämpa de kunskaper vilka är till nytta för en hållbar utveckling, nationellt och globalt.
- Tillämpa LFA-metoden vid planering och genomförande av projekt.
- Planera, genomföra och redovisa ett grupparbete som resulterar i implementeringen av enidé/innovation relaterande till hållbar utveckling.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Generell högskolebehörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- ANN1 - Närvaro, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Uppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektförslag, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
ANN1 Närvaro 1hp, betygsskala P/F
INL1 Hemuppgift, 2hp, betygsskala P/F
PRO1 Uppsats, 3hp, betygsskala A-F
SEM1 Seminarium, 1,5hp, betygsskala A-F
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.