AE2707 Förvaltning av mark- och vattenresurser 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen omfattar föreläsningar, seminarier och mindre projekt. Det huvudsakliga innehållet, som behandlas är:
- Ägandeformer, lagstiftning inklusive traditionell rätt
- Jordreformer
- Vattenhistorik
- Begrepp, metoder och verktyg för en integrerad vattenförvaltning (IWRM)
- EU:s ramdirektiv för vatten som ett praktiskt exempel på IWRM, inklusive gränsöverskridande frågeställningar
- Förvaltning av vatten- och avloppsanläggningar
- Gränsöverskridande globala och lokala frågeställning inom vattenförvaltning; t.ex. medborgardeltagande, mänskliga rättigheter, kön, allmän eller privat förvaltningsform.
Lärandemål
Målet är att ge en översikt över äganderätts- och förvaltningssystem för en effektiv och uthållig användning av mark- och vattenresurser. Efter slutförd kurs förväntas studenten förstå och kunna tillämpa viktiga begrepp och principer inom ämnesområdet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom teknikområde som samhällsbyggnad, miljöteknik eller annat ämne med tydlig relevans för kursen och som omfattar minst 180 högskolepoäng eller motsvarande. Kunskaper i engelska motsvarande engelska B.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kompendium av utvalda artiklar samt utdrag från relevanta publikationer. Annan litteratur anvisad vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarium, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.