Kursen behandlar arbetsgångens alla moment och kommer att följa naturvårdsverkets handbok med allmänna råd anseende vattenskyddsområden för yt- och grundvatten. Kursen behandlar bla syfte och lagregler, grunderna för inrättande, avgränsning, indelning i skyddszoner, utformning av föreskrifter, kostnadsaspekter och ersättningsfrågor, ansökan om inrättande, arbetsgång,tillsyn mm.
AE272V Inrättande av skyddsområden för yt- och grundvattentäkter 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
För Stockholmsregionen utgör tillgången till en långsiktigt säker vattenförsörjning en grundförutsättning för fortsatt tillväxt och god livsmiljö. Vattenresurserna är utsatta för ett antal olika hot relaterade till mänskliga aktiviteter och av naturliga hot. Kursen syftar till att ge en grundlig genomgång av arbetsgången för att fastställa vattenskyddsområden för yt- och grundvatten med stöd av 7:e kapitlet i miljöbalken.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet krävs (avslutad gymnasieutbildning el motsv inkl svenska och engelska - läs mer om behörighet på KTH:s hemsida).
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Normal datorutrustning och tillgång till Internet.
Kurslitteratur
Kurslitteraturen anslås på kursens hemsida senast fyra veckor innan kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN1 - Övningar, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Projektuppsats och presentation av uppsats, samt aktivt deltagande i diskussioner och andra övningar/aktiviteter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Kursen är delvis en distanskurs men du behöver komma till KTH en till två gånger. Kursen startar med en eller två heldagar på KTH med både externa och KTH-föreläsare. Kursen avslutas med en dag för redovisningar och föreläsningar. Valfria seminarietillfällen mm kan komma att ingå i kursen.