AF1721 Miljö- och arbetsvetenskap 5,0 hp
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
50606
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Miljörisker inom bygg- och fastighetsverksamhet
- Resursfrågor i byggsektorn
- Avfallshantering och kretsloppsprinciper
- Prioriteringar i företagets miljöarbete, miljöledning och livscykelbedömningar
- Miljölagstiftning och miljökonsekvensbeskrivningar
- Arbetsmiljölagen
- Byggherrens och entreprenörens ansvar. BAS-U och BAS-P.
- Fysisk arbetsmiljö: belastning, buller, belysning, kemiska hälsorisker m.m.
- Arbetsredskap, byggställningar, skyddsutrustning m.m.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- följa arbetsmiljöföreskrifter på en byggarbetsplats
- upprätta en arbetsmiljöplan för ett mindre byggprojekt
- beskriva det systematiska arbetsmiljöarbetet på en byggarbetsplats
- redogöra för aktuella miljöproblem, miljötekniker och lagstiftningsfrågor
- redogöra för miljöeffekter och –risker kopplade till byggproduktion
- beskriva byggsektorns miljöpåverkan och hur den kan minimeras.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursregistrerad på: AF1737, AF1744, AF1745
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examination sker genom skriftlig tentamen samt genomförande av obligatorisk övningsuppgift, som består av flera delmoment.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.