AF1728 Skissprocessen, ljusdesign och akustik 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2023
Avvecklingsbeslut:
Skolchef vid ABE-skolan har 2021-04-16 beslutat att kursen avvecklas från och med VT 2021, diarienummer: A-2021-0621.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Genomgång av metoder för design-och planeringsprocessen. Kursen utgår från skissprocessen fram till och med framtagandet av förslagshandlingar och lägger stor vikt vid samspelet mellan ljus och rumsuppfattning samt rumsmiljö beträffande ljud och akustik.
Grundläggande begrepp för förståelse av ljusets; hur ljus kan användas i byggd miljö. Ljusets betydelse för vår hälsa, vårt välbefinnande och för att skapa en trygg och säker miljö.
Grundläggande begrepp för förståelse av ljud och akustik; hur ljud och akustik kan påverkas i byggd miljö. Ljudets och akustikens betydelse för vår hälsa, vårt välbefinnande och för att skapa en trygg och säker miljö.
Föreläsningar och seminarier om design skissprocessen och ljus samt praktiska moment. Dessa kan bestå av en ljussättning, projektering för god ljud och akustik miljö, rumsgestaltning och framtagandet av en produkt.
Studiebesök/studieresa
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten ha grundläggande kunskap och förståelse för den kreativa processen i samspelet mellan arkitekten och byggnadsingenjörens arbete med skissprocessen, ljusdesign och akustik.
Studenten skall:
- ha förståelse för designprocessen
- ha kunskap om en arbetsmetodik för att gå från en idé till realiserbar skiss
- ha kunskap i grundläggande formlära, perspektiv samt valbara visualiseringsprogram
- ha kunskaper om ljusets grundläggande fysikaliska och perceptuella egenskaper, begrepp och definitioner.
- ha kunskap och förståelse om grundläggande begrepp om ljusets egenskaper och ljusets betydelse för rummet uppfattning och ljusets betydelse för vår vårt välbefinnande, hälsa och för att skapa en trygg och säker miljö.
- ha kunskap om och kunna redogöra för våra vanligaste ljuskällor, dess egenskaper och hur dessa kan användas.
- ha kunskaper om ljudets grundläggande fysikaliska egenskaper, begrepp och definitioner.
- utföra enklare ljus- och akustisk planering med hänsyn tagen till rummets egenskaper, material och utformning samt verksamhetens syn- och ljudkrav avseende komfort, hälsa och välbefinnande.
- känna till styrande regelverk, normer och rekommendationer
- Beakta ljusets och ljudets betydelse inomhus ur ett hållbarhetsperspektiv
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studerande i åk3 på högskoleingenjörsprogrammen Byggteknik och design eller Maskinteknik med inriktning Innovation och design eller motsvarande
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 4,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Projekt, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Tentamen 1(TEN1; 2,5 hp) består av dels en tentamen kring kunskapen som gavs i föreläsningarna
Projektuppgiften (PRO1; 4,0 hp) är ett gestaltningsprojekt med betoning på ljusets och akustikens inverkan på rummets uppfattning samt integration mellan gestaltning och byggnadsteknik
Kursen avslutas med en avgiftsbelagd studieresa (PRO2; 1,0 hp). Storleken på avgiften bestäms från år till år. Det finns ett icke avgiftsbelagt alternativ också till studieresan.
Övriga krav för slutbetyg
För slutbetyg på kursen krävs lägst betyg E på TEN1 och PRO2 samt godkänt betyg på PRO1 och närvaro på kursens obligatoriska moment.
För slutbetyg gäller betygsskal: A-F
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övergångsbestämmelser
Sista undervisningstillfälle: VT20
Sista examinationstillfället: VT23
Antal examinationstillfällen per läsår under övergångsperioden: Två
Undervisning under övergångsperioden: Nej
Kursen ersätts av annan kurs: AF1743
Övrig information
Två tidigare kurser AF1715 och HS1027 har slagits ihop.
Sista undervisningstillfälle: VT20
Sista examinationstillfället: VT23
Antal examinationstillfällen per läsår under övergångsperioden: Två
Undervisning under övergångsperioden: Nej
Kursen ersätts av annan kurs: AF1743