Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AF2512 Inomhusklimat- och energimodellering för högpresterande byggnader, projektkurs 7,5 hp

Målet med denna kurs är att skapa en god grundläggande förmåga att modellera byggnaders inneklimat och energiprestanda för både nybyggnation och vid renovering. Samt skapa en förståelse av byggnaden som system med hjälp av avancerade modelleringsverktyg där ingår även att förstå möjligheter och begränsningar med dessa verktyg.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AF2512 (HT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Simulering av byggnaders inomhusklimat och energiprestanda som projekteringsverktyg vid nybyggnation/ombyggnation.
  • Möjligheter och begränsningar vid simulering av inomhusklimat och energiprestanda i byggnader.
  • Fördelar o svagheter hos olika simuleringsverktyg.
  • Analys och tolkning av simuleringsresultat.
  • Neutral Model Format (NMF).
  • Simulering och utvärdering av byggnaders inomhusklimat och energiprestanda på komponent- och systemnivå med hjälp av simuleringsprogrammet IDA ICE.
  • Simulering av inomhusklimat och energiprestanda vid projektering av högpresterande byggnader (passivhus, nära-noll-energi- och plusenergibyggnader).
  • Simulering/utvärdering av åtgärder för förbättrat inomhusklimat och energieffektivisering vid ombyggnad/renovering.
  • Metoder för visualisering av simulerade och uppmätta värden av byggnaders inomhusklimat och energiprestanda.

Lärandemål

Kursens huvudmålsättning är att skapa en god grundläggande förmåga att modellera byggnaders inneklimat och energiprestanda samt skapa en förståelse av byggnaden som system.

Efter avslutad kurs förväntas studenter:

  • Ha en god förståelse om faktorer som påverkar byggnaders inomhusklimat och energiprestanda.
  • Kunna använda modelleringsverktyget IDA ICE för simulering och utvärdering av byggnaders inomhusklimat och energiprestanda. 
  • Ha en god förståelse om möjligheter och begränsningar kopplade till byggnadssimulering.
  • Kunna använda modelleringsverktyget IDA ICE inom ramen för projektering av installations- och energisystem vid nybyggnation och renovering. 
  • Kunna genomföra systemstudier av byggnaders termiska egenskaper, luftströmning i byggnader samt klimatstyrande installationer.
  • Analysera funktionen och energieffektiviteten hos klimatstyrande installationer.
  • Analysera och beskriva byggnaders inomhusklimat och energiprestanda i ett systemperspektiv.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

AF1402 Byggfysik, AF1002 Hus och anläggningar, AF2508 Installationsteknik- och system eller motsvarande kurser.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • TEN1 - Tentamen, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Inlämningsuppgift, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Projektets huvudmål är att genom detaljerad simulering och analys av en befintlig byggnads inomhusklimat och energiprestanda utvärdera möjligheter till konvertering till en högpresterande byggnad (passivhus, nära-noll-energi- eller plusenergihus).

Kursen genomförs i nära samarbete med Equa Simulation AB. Simuleringsverktyg: senaste versionen av IDA ICE; gratis licenser tillhandahålles till alla kursdeltagare.

Övriga krav för slutbetyg

Godkända moment PRO1 och TEN1

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Ivo Martinac, ivo.martinac@byv.kth.se