AG117V Cykla mera 6,0 hp
Kursen ger dig kunskaper om planering av cykling i vardagen och på fritiden samt om olika hinder och möjligheter för att förbättra cyklingens villkor. I kursen behandlar vi dels frågor kopplade till cykelns roll i resande och utformning av den byggda miljön och cykelinfrastruktur, samt olika samhällsgruppers förutsättningar att välja cykel för att möta sina mobilitetsbehov. Kursen blandar teori med praktiska övningar där studenterna får träffa representanter från olika sektorer för att ge en inblick i dagens cykelplanering och förutsättningar för ökad cykling.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-06-01 fristående studerande
Anmälningskod
45015
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på planering för cykling och hur förutsättningar för cykling kan främjas genom olika insatser kopplade till t ex planering, bättre samordning eller stärkta incitament.
Utifrån teori och kunskaper från praktiken diskuteras hur cykel kan få en större plats i resandet, där kursen även behandlar frågan om hur cykling kan främjas bland underrepresenterade målgrupper.
Första delen av kursen som består av föreläsningar, litteraturseminarier och praktiska exempel äger rum i juni. I den perioden planerar kursdeltagarna ett projektarbete som genomförs under sommaren och presenteras i andra halvan av augusti. Tillfällen för handledning av projektarbetet erbjuds under specifika tillfällen under sommarterminen.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Diskutera cykling utifrån ett mobilitetsperspektiv och resonera kring hur kön, sociokulturella, ekonomiska faktorer påverkar individens och samhällsgruppers förutsättningar att välja cykel för att möta mobilitetsbehov.
- Analysera transportsystemet och dess infrastruktur och utifrån analysen diskutera hur planering av den byggda miljön kan anpassas för att skapa bättre villkor för cykling.
- Analysera beslutsfattande på olika nivåer som berör cykling och diskutera möjligheter till att förbättra samverkan mellan olika aktörer och funktioner för att främja ökad cykling inom olika samhällsgrupper och på olika platser.
- Ta fram en plan för att främja cykelns roll för lokalt och regionalt resande som tar hänsyn till lokala förutsättningar och olika målgruppers behov och premisser.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
15 hp inom samhällsplanering, transportvetenskap eller miljövetenskap
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarium, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För godkänd kurs krävs 75% närvaro vid alla schemalagda aktiviteter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.