Kursen syftar till att ge dig som student, grundläggande kunskap om strategier och lösningar för hållbar utveckling av sociala, tekniska och ekologiska system. Som underlag för detta ska kursen hjälpa dig att få förståelse för hur människan påverkar ekosystem och hur det i sin tur påverkar människan. Vi vill också ge dig kunskap om verktyg för bedömning av hållbar utveckling som du kan använda som datatekniker. Datatekniken är en stark förändringsfaktor i samhället och kan både bidra till lösningar och problem när det gäller hållbar utveckling, exempelvis gällande resursanvändning och kommunikation i samhället. Under kursen diskuterar vi hur man på olika sätt kan underlätta hållbar utveckling med datatekniska lösningar, och olika problem som är relaterade till datatekniska lösningar.
AG1814 Hållbar utveckling för datateknik 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2020
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AG1814 (HT 2017–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens mål är att du efter att ha genomgått kursen ska kunna:
- presentera och diskutera begreppet hållbar utveckling och vad det kan innebära, främst kopplat till miljöproblem och sociala aspekter
- presentera politiska mål för hållbar utveckling som samhället ställer upp
- redogöra för kopplingar mellan ekologiska-sociala-och tekniska system, hur de påverkar varandra och vad det finns för begränsningar.
- redogöra översiktligt för människans inverkan på klimat och ekosystem
- förklara och diskutera datateknikens relevans för hållbar utveckling
- på en övergipande nivå analysera konsekvenser för hållbar utveckling av datatekniska tillämpningar och föreslå utformning av system med hänsyn till det
- i en grupp om 3-5 personer genomföra och presentera ett projektarbete
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
DH1600 Kommunikation i ingenjörsvetenskap eller annan kurs i kommunikation eller språk.
Övergångsbestämmelser
Studenter som är antagna på kursen enligt denna kursplan ges rätt att slutföra kursen och examineras enligt denna kursplan, dock längst till och med HT2018 (läsperiod 2). Examinationen sker då genom att enskilda moment i AG1814 ersätts av likvärdiga moment i kursen AL1504 enligt följande:
- INL1 2,5 hp (AG1814) ersätts av INL1 3 hp (AL1504)
- INL2 1 hp (AG1814) ersätts av INL2 1,5 hp (AL1504)
- PRO1 2,5 hp (AG1814) ersätts av PRO1 3 hp (AL1504)
För de studenter, för vilka kursen AG1814 ingår i utbildningsplanen, men som inte har påbörjat kursen senast HT2015, skall hela kursen AG1814 bytas ut mot kursen AL1504.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas senare
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift 1, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INL2 - Inlämningsuppgift 2, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektuppgift, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.