AG2150 Planering och design för hållbar stadsutveckling 15,0 hp

Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på följande delar:
- Introduktion till stadsplanering och stadsutformning ur ett tvärvetenskapligt och interdisciplinärt perspektiv genom litteraturseminarier, studiebesök, workshops och praktiska exempel för att skapa förståelse för den komplexitet som präglar dagens och framtidens stadsutveckling.
- Projektuppgift som omfattar en utforskning av lokala förutsättningar och komplexa frågeställningar i ett aktuellt stadsbyggnadsprojekt satt i ett regionalt och globalt sammanhang. Genom att belysa flera hållbarhetsaspekter och testa olika åtgärder ska ett genomarbetat förslag för den framtida utvecklingen av projektområdet tas fram.
- Fördjupningar av utvalda hållbarhetsteman för att utveckla och diskutera åtgärder och utforska strategier, samt kritiskt analysera olika perspektiv på hållbar utveckling utifrån globala hållbarhetsmål och lokala förutsättningar.
- Individuell reflektion kring planering och design för hållbar utveckling som bygger på en kunskapssökande process som tar utgångspunkt i kursens innehåll och studentens egen bakgrund.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Beskriva och jämföra olika sätt att närma sig och arbeta med hållbarhet i samhällsplanering och stadsutveckling
- Beskriva, kritiskt diskutera och konstruktivt relatera till olika kunskapsområden inom hållbar samhällsplanering och stadsutveckling, såväl teoretiska som praktiska kunskapsformer, deras olika förutsättningar, metodbaser och begränsningar, liksom ingående nyckelbegrepp.
- Beskriva och granska befintliga stadsmiljöer och samtida stadsutveckling utifrån kunskap om sociala, ekonomiska, miljömässiga och institutionella faktorer som påverkar stadens utveckling.
- Utveckla en strategi för, liksom ett planförslag för eller en utformning av ett område som tar utgångspunkt i en förståelse för lokala förutsättningar och behov och en ingående problemanalys som belyser olika hållbarhetsperspektiv i såväl lokalt som globalt perspektiv.
- Utvärdera planer, åtgärder eller utformningsförslag utifrån en kritisk analys av hur de bidrar till en hållbar utveckling både lokalt och globalt
- Reflektera kring hur platsens, stadens och peri-urbana områdens utformning och funktion förändras och hur det påverkar olika samhällsgruppers livsvillkor och användning av staden beroende på kön, ålder, etnicitet, socio- ekonomiska eller andra faktorer.
- Reflektera kring hur olika strategier och åtgärder relaterar till, påverkar och påverkas av ekonomiska, ekologiska, etiska, och politiska förutsättningar och utmaningar, liksom till more-than-human perspektiv.
Kursupplägg
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Totalt 135 hp varav minst 30 högskolepoäng inom arkitektur, samhällsplanering, nationalekonomi, geoinformatik eller miljövetenskap
- Engelska 6
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Individuell inlämning, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO1 - Projektuppgift, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övning, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN2 - Övning, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb AG2150Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Ersätter AG2805 fr.om HT21.