- Olika kvalitetsaspekter i geodata
- Kvalitetsförsäkringåtgäder
- Mätdatakvalitet: precision, noggrannhet och tillförlitlighet
- Mätfel och felfortplantningslagen
- felellips och felellipsoid
- Minsta-kvadratmetoden
- Villkorsutjämning
- Elementutjämning
- Generaliserad matrisinverser och frinätutjämning
- Grovafel-sökning, lokala redundanser och tillförlitlighet
AG2927 Geodatakvalitet och felteori 7,5 hp

Geodata kommer ursprungligen från olika källor, t.ex direkt mätning med GPS eller satellitbilder. Dess kvalitet kan påverka användning av geodata i olika tillämpningar. Denna kurs behandlar geodatas olika kvalitetsaspekter och åtgärder för kvalitetsförsäkring. Kursen lägger särskild tygndpunkt på samband mellan geodatakvalitet och de fältmätningar från vilka geodata härledas. Denna samband studeras med hjälp av den s.k. minstakvadrat-metoden. Beräkningsproceduren brukar kallas minstakvadrat-utjämning.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AG2927 (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen, ska studenten
- förstå olika kvalitetsaspekter av geodata och dess betydelse för GIS-tillämpningar
- kunna utvärdera geodatabaser och designa lämpliga kvalitetssäkringsåtgärder
- vara förtrogen i mätfel och felfortplantningsberäkning
- kunna tillämpa minstakvadrat-metoden för att utjämna mätdata
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
kandidatexamen eller motsvarande inom samhällsbyggnad, geografi, teknisk fysik, datavetenskap, statistik, ekonomi, eller matematik
Minst en kurs i GIS motsvarande innehåll i kursen AG1818 samt Engelska B
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- ÖVN1 - Övningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
Skriftlig tentamen (TEN1), 4.5 p
Godkända labbrapporter (ÖVN1), 3 p
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.