AH2032 Simulering av tågtrafik 7,5 hp
Denna kurs syftar till att ge kunskap i och förståelse för simulering som arbetsmetod och praktisk tillämpning av ett detaljerat simuleringsprogram samt hur det kan användas vid planering och analys.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Simuleringsteori, möjligheter och begränsningar
- Kvalitetskrav på in- och utdata vid simulering
- Genomgång av olika simuleringssystem för tågtrafikanalys
- Anpassning av infrastruktur, fordon och trafik i en gemensam modell
- Presentation och användning av simulatorn RailSys
- Olika simuleringsupplägg på linje och nätverkstrafikeringar
- Förseningar, hur de detekteras, sammanställs samt implementeras
- Uppbyggnad av trafikeringar, konfliktlösningar och anpassningar för stabila trafikupplägg
- Analys av genomförda simuleringar och avstämning mot verkligheten
Lärandemål
Kursen syftar till att ge en förståelse för hur och när simulering kan användas och vilka dess för- och nackdelar är. Eleven skall kunna genomföra enklare simuleringar av tågtrafik på det svenska järnvägsnätet och från dessa dra slutsatser om olika sorters konflikter mellan olika tåg och hur kapaciteten på en järnvägslinje kan förändras genom att variera infrastruktur, fordon eller trafikering.
Eleven skall efter kursen kunna:
- Kunna använda simulering som analysmetod
- Förklara skillnaden mellan verklighet och simuleringsmodell
- Redogöra för skillnaden mellan macro och microsimulering
- Kunna hantera en specialiserad tågtrafiksimulator
- Analysera olika tågtrafikupplägg med avseende på kapacitet och robusthet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Högskolestudier om minst 120 hp samt dokumenterade kunskaper i svenska B och engelska A eller motsvarande.
Särskild behörighet:
AH2026 Tågtrafik - marknad och planering, gk eller motsvarande kunskaper.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Utdelat kursmaterial
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Project, 5,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Examination, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
- PRO1 - Projekt, 5.5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Examination, 2.0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Övriga krav för slutbetyg
En obligatorisk skriftlig tentamen motsvarande 2 hp med betygsskala A-F och ett obligatoriskt projektarbete som motsvarar 5,5 hp med betygsskala A-F.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
AH202X Examensarbete inom järnväg och tågtrafik