Kursen består av fyra olika moment.
- Teori för diskreta val, stokastisk nyttomaximering, logitmodell, ekonometrisk estimering, entropimodell och gravitationsmodell.
- Teori och algoritmer för nätverksjämvikter. Ekvivalenta optimeringsformuleringar. Trafikflödesanalys
- Samhällekonomiska kalkyler och effektberäkningar: olyckor, emissioner, värdering av tid
- Litteraturuppgift
I varje moment behandlas först teorin i föreläsningar för att ge kunskapsunderlag för en datorlaboration. Varje kursavsnitt åtföljs av en datorlaboration, dvs normalt sett sammanlagt fyra stycken.
Syftet med litteraturuppgiften är att studenten självständigt ska söka efter information för att sedan skriftligt och muntligt kunna presentera förslag på lösning för ett givet problem. Litteraturuppgiften presenteras vid ett seminarium, vars syfte är att ge träning i muntlig presentation.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- använda teorin för diskreta val och stokastisk nyttomaximering för att formulera modeller relaterade till transportefterfrågan, särskilt resefrekvens, destinationsval och färdmedelsval.
- själv programmera en trafikprognosmodell för att analysera en verkligt och aktuellt policyåtgärd, exempelvis trängselavgifter
- redogöra för teori och modeller för ruttval
- redogöra för nätverksjämviktsmodeller och sammanhörande optimeringsformuleringar. Redogöra för fördelar och nackdelar med nätverksjämviktskonceptet.
- använda programvara för nätverksjämvikt på ett trafiksystem för en verklig stad för att analysera trafikflöden.
- använda beslutsstödssystem för analys av realistiska planeringsproblem med beslutsstödssystem
- söka relevant litteratur för en aktuell tillämpning inom området
- samt ha tränats i muntlig och skriftlig presentation