- Linjära algebra med fokus på vektorer, matriser och determinanter
- Teoretiska och empiriska ekonomiska modeller
- Linjära mikroekonomiska och makroekonomiska modeller
- Teoretiska och empiriska ekonomiska modeller
- Enkel och multipel linjär regressionsanalys med tvärsnittsdata
- Grundläggande statistiska analys av tidsseriedata
AI1176 Tillämpad matematik och statistik för ekonomer 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AI1176 (VT 2016–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen ska studenten ha kunskaper om matematiska och statistiska statistiska koncept och metoder som ekonomer i olika branscher tillämpar. Kursen fokuserar på linjära ekonomiska och statistiska modeller. Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Använda linjär algebra för analys av linjära mikro- och makroekonomiska modeller.
- Formulera linjära regressionsmodeller för ekonomiska tillämpningar.
- Estimera linjära regressionsmodeller och utföra hypotesprövningar med hjälp av datorstöd.
- Kritiskt tolka, analysera och presentera resultat som baseras på linjär regressionsanalys.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
SF1627 Matematik för ekonomer 9,0 hp eller motsvarande
AI1128 Samhällsbyggnadsekonomi 7,5 hp eller motsvarandae
AI1175 Grundläggande statistik för ekonomer 7.5 hp eller motsvarande
Kurslitteratur
Kursbok med fokus på statistiska metoder för ekonomer, med datorstöd (Excel)
Sydsæter & Hammond: Essential mathematics for economic analysis, Pearson
Föreläsningsmaterial och övningsmaterial, samt diverse webbmaterial
- Kurslitteraturen kan ändras
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.