Föreläsningar och labbar som behandlar grunderna i projektledningsläran inklusive informationshantering med CAD och BIM. Det innefattar bl.a. projektledningsbegrepp-, metoder, verktyg- och modeller, grunderna till situationsanpassat projektledarskap och skapandet av kalkyler, planer, sektioner och detaljritningar. Dessutom innefattas informationsteknologins roll för ledandet och genomförandet av samhällsbyggnadsprojekt och analysen av projekt-, kontext- och objektsspecifik information (t.ex. konflikter mellan olika aktörers behov och konflikter mellan olika mål, resursberoenden mellan olika aktiviteter, mängdning från färdig modell och koppling till andra program för analys).
AI1526 Projektledning och BIM inom samhällsbyggandet 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AI1526 (VT 2017–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Det övergripande målet med kursen är att studenten efter fullgjord kurs ska kunna grunderna för att leda och medverka i olika slags projekt inom samhällsbyggnadssektorn. Studenten ska också kunna grunderna för att tillämpa CAD och BIM för informationshantering i olika slags projekt. Detta innefattar ett projekts samtliga faser, från idé till levererat projekt och samtliga centrala aktörsoller. Det innefattar även begrepp, metoder och verktyg för att analysera, organisera, planera, styra och följa upp projekt.
Studenten ska kunna tillämpa projektledningsläran samt CAD och BIM på enklare projekt och även kunna sätta enskilda projetet i större sammanhang.
Detta innbär konkret att efter fullgjord kurs kan studenten:
- Beskriva och förklara projektifieringen av samhället generellt och samhällsbyggnadssektorn specifikt.
- Beskriva och förklara projektledningslärans grundläggande begrepp, metoder och verktyg.
- Beskriva och förklara de grundläggande arbetsuppgifter som en projektledare respektive projektdeltagare har från idé till levererat projekt.
- Göra en enklare projektplan (inklusive intressentanalys, nulägesanalys, riskanalys, förkalkyl, organisationsplan, tidplan och kommunikationsplan).
- Förstå relationen mellan kort och långsiktiga mål samt reflektera över nödvändliga avvägningar mellan tid, ekonomi och funktion på kort och lång sikt.
- Beskriva och förklara hur omvärldsmiljön påverkar projektarbetet och hur mer hållbara städer och samhällen kan utvecklas.
- Beskriva och förklara vilka de centrala aktörsrollerna i ett projekt är, vilket ansvar de gar och vilken betydelse de har för projektarbetet.
- Beskriva och förklara informationens och informationsteknologins roll för initierandet, planerandet, genomförandet och uppföljningen av hållbara samhällsbyggnadsprojekt.
- Beskriva och förklara CAD och BIM och dessas roll för beslutsfattande i projekt inom samhällsbyggnad.
- Beskriva och förklara riktningsbeteckningar, upprätta planer och ritningar, samt rita objekt i 3D.
- Göra tabeller med information från digitala modeller (t.ex. materialåtgång, U-värden).
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kurslitteratur
Kurslitteratur anslås i samband med kursstart
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.