Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AI170U Virtuell design och konstruktion (VDC)- introduktion 15,0 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan AI170U (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan AI170U (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursens övergripande mål är att deltagaren ska få en övergripande introduktion till virtuell design och konstruktion, VDC. Under kursen behandlas förutsättningarna för att effektivisera arbetet i projekt inom bygg, drift och underhåll och de krav som ställs på olika yrkesgrupper. Kursen behandlar:

  • Komplexitet i projekt inom bygg, drift och underhåll
  • Managementmodeller och arbetsmetoder för effektivare informationsutbyte
  • Organisation av arbetssätt och arbetsmodeller
  • Digitala verktyg för informationsdelning (t ex BIM)
  • Interaktiva arbetssätt inom bygg, drift och underhåll
  • Konkreta exempel från praktiken på samarbete i komplexa projekt 
  • Integrering av projekt inom byggnaders livscykler
  • Utveckling och spridning av VDC i Sverige och världen

Praktisk information

Utöver deltagande vid kurstillfällena ingår inläsning av kurslitteratur, inlämningsuppgift samt övning. Kurslitteratur uppdateras kontinuerligt och listan presenteras vid kursstart

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att deltagare ska få en övergripande introduktion till virtuell design och konstruction, VDC. Kursens mål är även att deltagare ska få en insikt i hur olika yrkesgrupper arbetar för att tillgodose behovet av digitala verktyg i sitt arbete och leda projekt med effektiva branschstandarder.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse 

  • Redogöra för grundläggande begrepp inom VDC, som:
  1. Integrated concurrent engineering (ICE)
  2. Digitala verktyg, som BIM
  3. Process & production management (PPM)
  4. Målstyrning
  5. Mätetal
  • Redogöra översiktligt för varför byggprojekt ofta blir försenade och dyrare än beräknat
  • Redogöra för verktyg för effektivare informationsutbyte mellan parter med syfte att minska fel och öka effektivitet i byggande, drift och underhållsfaserna. 
  • Redogöra för digitala hjälpmedel som kan användas för att skapa ett interaktivt arbetssätt samt ett kontinuerligt informationsutbyte mellan inblandade aktörer i projekt.

Färdighet och förmåga

  • Självständigt urskilja, formulera och analysera olika frågeställningar utifrån relevanta metoder.
  • Skriftligen och muntligen individuellt eller i grupp kunna göra självständiga bedömningar.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Självständigt och systematiskt kunna urskilja och värdera olika av informationskällor och beslutsunderlag.
  • Analysera digitala verktyg och samarbetsformer mellan olika parter inom bygg, drift och underhåll av fastigheter och infrastruktur i Sverige.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • SEM1 - Seminarier, 6,0 hp, betygsskala: P, F
  • INL1 - Inlämning, 4,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL2 - Inlämning, 4,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad

Utbildningsnivå

Grundnivå