Den här kursen ger en bred och kritisk introduktion till begreppet antropocen. Den går igenom de naturvetenskapliga grunderna för den nya geologiska epoken och sätter in denna i ett större socialt, politiskt och historiskt sammanhang. Kursen ger också ingångar till att tänka kring miljökrisens framtid och människans roll på planeten.
AK126V Antropocen 4,0 hp
Den här kursen ger en bred och kritisk introduktion till begreppet antropocen. Den går igenom de naturvetenskapliga grunderna för den nya geologiska epoken och sätter in denna i ett större socialt, politiskt och historiskt sammanhang. Kursen ger också ingångar till att tänka kring miljökrisens framtid och människans roll på planeten.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-10-28 fristående studerande
Anmälningskod
10002
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
redogöra för innebörden av begreppet antropocen som ny geologisk tidsepok i ett naturvetenskapligt och humanistiskt-samhällsvetenskapligt perspektiv
kritiskt diskutera politiska, sociala, materiella och historiska dimensioner av antropocen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Endast grundläggande behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 4,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.