Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AK2011 Teknik och etik 7,5 hp

This course focuses on the ethics of modern technologies – their development and use.

The first part of the course - (lectures 1-3 and seminar 1) - provide an introduction to moral philosophy.  Normative theories like utilitarianism, duty ethics and virtue ethics are explained and problematized. We will also discuss other useful distinctions and notions in moral philosophy e.g. moral dilemmas, action guiding and moral relativism.

The second part of the course (lectures 4-10 and seminars 2-4) focus on specific ethical problems and challenges in the field of emerging technologies. Examples include ethical aspects of; AI, self-driving cars, different usage of gene editing technology (site-directed mutagenesis), cognitive enhancement, technology in healthcare (e.g. carebots), privacy and authenticity online etc. We will also discuss concepts such as rights, justice, naturalness, privacy, autonomy, whistleblowing, dual use and risk.

An important part of this course is the course essay which is written individually by the student but supervised by the teacher. This gives the student an opportunity to apply ethical theory and analyze ethical issues attaching to a specific technology which is relevant for their education and of special interest to them. The essay is written throughout the course and each student will get feedback both from the teacher and another student during the work so that they can improve their essay before handing it in.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Anmälningskod

50045

Rubriker med innehåll från kursplan AK2011 (HT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Vi kommer att utgå från praktiska etiska problem. Dessa varierar varje gång kursen ges, men klassiska exempel inkluderar konflikter mellan säkerhet och ekonomi eller funktion, teknikens miljöeffekter, konflikter mellan ingenjörens professionalism och hennes/hans lojalitet gentemot uppdragsgivaren, arbete med moraliskt tveksamma teknologier, insiderproblem och industrispionage, integritetsfrågor i samband med IT, etc. För att kunna analysera dessa frågor kommer vi att använda arbetsredskap från moralfilosofin (etiken). Vi kommer att bekanta oss med viktiga moralfilosofiska teorier som t.ex. nyttoetik och pliktetik, och likaledes med användbara begrepp som t.ex. moraliska dilemman.

En viktig del i denna kurs utgörs av en enskilt skriven uppsats under handledning. Detta arbete innebär en fördjupning i ett etiskt problem som kan väljas i enlighet med studentens tidigare erfarenheter och studier. Grundmålet med detta arbete är att studenten ska kunna anlysera en – för de själva – ämnesrelevant teknik från ett etiskt perspektiv. För att kunna applicera de etiska teorierna och verktygen från kursen krävs en god förtrogenhet med de relevanta tekniska aspekterna

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten

- kunna redogöra för viktiga etiska teorier,

- skriftligen och muntligen kunna diskutera och analysera etiska problem som kan uppstå i ingenjörsarbete,

- inom något visst ingenjörs- eller teknikanknutet område på ett mer fördjupat sätt kunna analysera etiska problem,

- kunna lyfta in tillämpad etisk teori och analys i praktisk ingenjörs- eller teknikanknuten verksamhet.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

120 hp universitetsstudier.    

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

- Huvudsaklig kurslitteratur (kursbok) fastställs senast fyra veckor före kursstart.

- Lista över övrig litteratur (artiklar) anslås på kursens hemsida vid kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • DEL1 - Deltagande och förberedelseuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TENA - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Hemuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

DEL1 (deltagande och förberedelseuppgifter), 1,5 hp, betygsskala PF

TEN1 (tentamen), 3,0 hp, betygsskala A-F

Övn (inlämningsuppgift), 3,0 hp, betygsskala A-F

Slutbetyg på kursen bestäms av betyget på Övn.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Barbro Fröding, barbro.froding@abe.kth.se

Övrig information

Kursinnehållet i kurserna Teknik och etik (AK2011) och Bioteknologins etik (AK2008) är delvis överlappande. Studerande rekommenderas därför att endast läsa en av dessa kurser.

Om flera programstuderande söker än det angivna maxantalet för kursomgången kan urval göras bland de programstuderande enligt principen om förtur till den som klarat av flera hp inom sitt utbildningsprogram.