Hoppa till huvudinnehållet

AK2036 Vetenskapsteori och vetenskaplig metodik med tillämpningar (naturvetenskap) 7,5 hp

The aim of the course is to provide a deeper understanding of the methodological and underlying philosophical issues that arise in science, and inspire to reflection on such issues within the student’s own area of study. After having taken the course the student should have acquired basic knowledge of the foundational issues in the methodology and philosophy of science, specially as regards the natural and technological sciences.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Period 1 programstuderande

Anmälningskod

51491

Rubriker med innehåll från kursplan AK2036 (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Det följande är en ej helt uttömmande lista över vad som behandlas i kursen.

  • Vetenskaplig kunskap
  • Definitioner
  • Hypotesprövning
  • Observationer och mätningar
  • Experiment
  • Modeller
  • Statistiska resonemang
  • Orsaker och förklaringar
  • Design inom ingenjörsvetenskaperna
  • Kvalitativa metoder
  • Forskningsetik
  • Risk och riskbedömning

Kursen består av föreläsningar, uppgifter, seminarier, projektarbete och tentamen.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom vetenskapsteori och vetenskaplig metodik

kunna:

  • Identifiera definitioner och beskrivningar av begrepp, teorier och problemområden,samt identifiera den korrekta tillämpningen av dessa begrepp och teorier,
  • Redogöra för begrepp, teorier och generella problemområden, samt tillämpa begrepp och teorier på specifika fall,
  • Kritiskt diskutera definitionerna och tillämpningarna av begrepp och teorier med avseende på specifika fall av vetenskaplig forskning.

Dessa lärandemål examineras genom seminarier, samt skriftligt genom tentamen. Efter genomgången kurs ska studenten även kunna (gäller studenter som inte går masterprogrammet medicinsk teknik, TMLEM):

  • Sammanfatta och presentera forskningsrapporter eller vetenskapliga artiklar på ett sätt som gör dem tillgängliga för en mottagare som saknar expertkunskaper,
  • Redogöra för standardmässiga strukturella och kvalitativa kriterier för vetenskapligt skrivande och tillämpa dessa på forskningsrapporter eller vetenskapliga artiklar,
  • Identifiera och kritiskt diskutera specifika teoretiska och metodologiska problem i forskningsrapporter eller vetenskapliga artiklar.

Dessa lärandemål examineras skriftligt genom ett projektarbete.

För studenter från masterprogrammet medicinsk teknik (TMLEM) så gäller att de ska kunna:

  • Redogöra för och tillämpa de vanligaste teorierna och metoderna inom tillämpad etik samt redogöra för deras relevans för medicinsk teknologi,
  • Genomföra självständiga moraliska reflektioner med avseende på praktiska problem inom den medicinska teknologins etik.

Dessa lärandemål examineras munligt och skriftligt genom ett projektarbete.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Allmän behörighet för mastersprogram samt Engelska B / Engelska 6 från svenskt gymnasium eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas senast vid kursstart. Allt material är tillgängligt genom lärplattformen. Tidigare har

använts:

  • Till Grüne Yanoff “Justified Method Choice - Scientific Methodology for Scientists and

Engineers”.

  • Artiklar som delas ut.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TENB - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

En student kan examineras på SEM1 med skriftliga inlämningsuppgifter som ersätter närvaro på seminarier, förutsatt att överenskommelse finns om att studenten ska läsa kursen på distans.

Övriga krav för slutbetyg

Godkända seminarier, godkända projektuppgifter och skriftlig tentamen.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Martin Rissler (mrissler@kth.se)

Övrig information

Undervisning sker på engelska.