Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AK2206 Det hållbara samhället: en multidisciplinär analys 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AK2206 (HT 2012–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Några av de viktigaste miljöproblemen och deras orsaker, dels globalt, dels för Europa och Sverige. Miljöproblemens utveckling. Viktiga samhällsprocesser som påverkat miljön, såsom industrialisering, urbanisering, bilism, allmän ekonomisk utveckling och förändring av arbetslivet.

Hållbarhetsbegreppet, dess bakgrund och olika varianter. Dess koppling till miljöetiska och samhällsetiska frågor och till synen påansvar för kommande generationer. Viktiga etiska synsätt påhållbar utveckling.

Miljömål och hållbarhet. De svenska miljömålen. Målkonflikter mellan hållbar utveckling och andra samhällsmål i både kort- och långsiktigt perspektiv.

Verktyg för hållbarhetsbedömningar och deras användning. Scenarier och deras relevans för olika slags frågeställningar. Viktiga exempel påframtidsbilder. Deras betydelse för hållbarhetsdiskussionen.

Den förändrade synen påmiljö, samhällsbyggande och teknikutveckling under svensk efterkrigstid. Intressegruppers inflytande och bevekelsegrunder. Historiska framtidsbilder och vad vi kan lära av dem.

Förhållandet mellan vetenskap och policy i miljöfrågor i ett historiskt, vetenskapsteoretiskt och etiskt perspektiv. Ingenjörers expertroller.

Lärandemål

 Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:

  • Översiktligt redogöra för några av de viktigaste miljöproblemen och deras orsaker
  • Redogöra för olika hållbarhetsbegrepp och för den praktiska innebörden av valet mellan dessa
  • Analysera målkonflikter mellan hållbar utveckling och andra samhällsmål i både kort- och långsiktigt perspektiv
  • Redogöra för viktiga etiska synsätt påhållbar utveckling
  • Redogöra för olika typer av scenarier och deras relevans för olika slags frågeställningar
  • Diskutera implikationer av några valda exempel påframtidsbilder
  • Beskriva ett antal verktyg för hållbarhetsbedömningar och redogöra för vilka som passar till vilka frågeställningar.
  • Redogöra för karaktäristiska drag i samhällsbyggande och teknikutveckling under svensk efterkrigstid.
  • Resonera om hur tankesättet i miljöfrågor förändratsöver tid
  • Analysera bevekelsegrunder och intressegrupperingar kring samhällsbyggnadsprojekt
  • Reflektera kring expertrollen och kring relationen mellan vetenskap och policy i ett etiskt och samhälleligt perspektiv.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Förkunskapskrav:

Någon av följande kurser: AK1202 Teknik- och vetenskapshistoria 7,5 hp; AK2003 Teknik och etik 7,5 hp; AK2030 Vetenskapsteori och vetenskaplig metodik (naturvetenskap) 4,5 hp; AK2032 Vetenskapsteori och vetenskaplig metodik (samhällsvetenskap) 4,5 hp ; AK2036 Vetenskapsteori och vetenskaplig metodik med tillämpningar (naturvetenskap) 7,5 hp; AK2038 Vetenskapsteori och vetenskaplig metodik med tillämpningar (samhällsvetenskap)7,5 hp; eller motsvarande

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas senast 3 veckor före kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SME1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Inlämningsuppgift (3.0 hp). Tentamen (3.0 hp). Deltagande i seminarier (1.5 hp).

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Katarina Larsen, katarina.larsen@abe.kth.se