AK2207 Energisystem i samhället 7,5 hp

Frågor om antagning och liknande, var god kontakta: kursexp@abe.kth.se
Frågor om kursens innehåll, var god kontakta: perho@kth.se
Kursens syfte är att lära studenterna att analysera energisystem som socio-tekniska system, hur de har etablerats, utvecklats och förändrats i det förflutna och hur de kan komma att förändras framöver. Det svenska innovationssystem inom energiområdet kommer att analyseras särskilt och de politiska och institutionella förhållanden som format detta. Också samspelet mellan energisystem i form av både konkurrens och samverkan kommer att analyseras.
Många energisystem har idag en transnationell karaktär, och stor tonvikt kommer ocksåatt läggas vid hur sammanflätningen och samordningen har skettöver nationsgränser. Vidare kommer geopolitiska konsekvenser av transnationella energisystem att studeras, t.ex. konflikterna kring Europas gasförsörjning och dess beroende av ryska (tidigare sovjetiska) gasleveranser.
Ett ytterligare syfte är att analysera energisystem pålokal nivå, och inte minst hur energianvändningen, särskilt i hushåll, har förändratsöver tid.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
En utgångspunkt för denna kursär att man för att förståenergisystem i samhället måste betrakta dem som socio-tekniska system, som utöver de tekniska komponenternaäven består av organisationer som bygger, driver och underhåller dem och av institutionella ramar i form av formella och informella regelverk för vad olika aktörer får och inte får göra. Dessa regelverk påverkar i sin turägandestrukturer och organisationsformer. Den socio-tekniska utformningen av energisystem skiljer sig rätt väsentligt mellan olika länder, t.ex. USA där energisystem ofta kontrollerats av privata bolag medan kommunala och statliga bolag spelat en framträdande roll i många europeiska länder. Den skiljer sig ocksåmellan olika energisystem inom ett land, och förändras ocksåöver tiden. I många länder har en s.k. avreglering av viktiga energisystem genomförts under de tvåsenaste decennierna.
Kursens syfteär att lära studenterna att analysera energisystem som socio-tekniska system, hur de har etablerats, utvecklats och förändrats i det förflutna och hur de kan komma att förändras framöver. Det svenska innovationssystem inom energiområdet kommer att analyseras särskilt och de politiska och institutionella förhållanden som format detta. Ocksåsamspelet mellan energisystem i form av både konkurrens och samverkan kommer att analyseras.
Många energisystem har idag en transnationell karaktär, och stor tonvikt kommer ocksåatt läggas vid hur sammanflätningen och samordningen har skettöver nationsgränser. Vidare kommer geopolitiska konsekvenser av transnationella energisystem att studeras, t.ex. konflikterna kring Europas gasförsörjning och dess beroende av ryska (tidigare sovjetiska) gasleveranser.
Ett ytterligare syfteär att analysera energisystem pålokal nivå, och inte minst hur energianvändningen, särskilt i hushåll, har förändratsöver tid.
Kursen ges i form av föreläsningar och seminarier. Dessutom ingår textreflektioner och en uppsats.
Lärandemål
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
- redogöra för hur energisystemen i Sverige och i världen har utvecklats till idag med fokus påaktörer, institutioner och politik.
- definiera, förklara och använda de teoretiska begrepp som presenteras i kursen, som exempelvis sociotekniskt system, innovationssystem m.m.
- formulera en samhällsvetenskaplig frågeställning inom energiområdet, disponera en undersökning, söka material i biblioteksdatabaser och skriva en uppsats där frågeställning och undersökning relaterar till varandra påett fruktbart sätt.
- komma med konstruktiv kritik på andras texter.
Kursupplägg
Kursen ges i form av föreläsningar och seminarier. Dessutom ingår textreflektioner och en uppsats.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Förkunskapskrav: MJ1145 Energisystem
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Anges vid kursstarten
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INL2 - Inlämningsuppgift, 3,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Uppsats (INL1) och Tentamen (TEN1
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb AK2207