AL2511 Resilienstänkande i hållbar samhällsplanering 7,5 hp

Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen behandlar olika perspektiv på social-ekologiska system och deras resiliens, anpassningsförmåga och förändringsförmåga, särskilt i relation till hållbar samhällsplanering.. Begreppen diskuteras i föreläsningar, på seminarier, under studenternas egenstudier av litteratur samt under projektarbetet i grupp.
Kunskaper i Engelska motsvarande Engelska B/6
Lärandemål
Efter godkänd genomförd kurs ska studenten kunna:
1. förklara och använda centrala begrepp inom resilienstänkande
2. diskutera hur de olika begreppen förhåller sig till varandra
3. reflektera över och kritiskt diskutera resilienstänkande i allmänhet och i relation tillhållbar samhällsplanering i synnerhet
4. tillämpa social-ekologisk resiliens i en planeringskontext
5. skriva en vetenskapligt korrekt text
6. samarbeta i projektform
Kursupplägg
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
180hp högskolestudier därav 7,5hp i något av ämnena ekologisk miljökunskap motsvarande kurs MJ1508 eller planering och styrning av urban och regional utveckling som t.ex. AG1137.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Litteraturseminarium, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN2 - Hemtentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb AL2511