Kursen behandlar komplexitet och konflikter i stadens byggande och desig, från översiktlig planering till förvaltning av den byggda miljön. Utgångspunkt tas såväl i teoretiska modeller och begrepp kring komplexitet och konflikter, och olika förhållningssätt, som praktiska exempel samt i deltagarnas egna erfarenheter från sin yrkespraktik. Det senare sker genom att deltagarna i en projektuppgift ska utgå från ett projekt eller process där de själva deltagit och göra en analys utifrån kursens tema samt föreslå alternativ. Ett genomgående tema i kursen är att koppla samman teori och praktik för att undersöka strategier för hur komplexitet och olika former av konflikter påverkar stadens byggande. Här ingår bland annat intressekonflikter mellan olika aktörer, kommunikation i komplexa situationer, en förståelse av den egna och andras roller samt förutsättningar för samarbets- och sanverkansprocesser, både som en möjlighet att driva projekt vidre trots komplexitet och konflikter men också som en situation där konflikter kan uppkomma. Vid kurstillfällena kommer praktiska och teoretiska exempel att blandas, och undervisningen är upplagd som en rad seminarium där olika aspekter av komplexitet och konflikter fördjupas, samt olika metoder för att arbeta med komplexitet och konfliktlösning kommer att diskuteras och provas.
AM204U Komplexitet och konflikter i stadens byggande 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AM204U (VT 2016–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen kan du:
- använda teoretiska modeller och begrepp för att analysera stadens byggande, identifiera problem och föreslå möjliga lösningar och/eller förbättrade rutiner och processer i praktiken
- identifiera och beskriva komplexitet och potentiella konflikter i olika faser av stadens byggande och design, från översiktlig kommunal planering till förvaltningsskede
- utforma planerings- och beslutsprocesser för att tillvarata komplexitet och motstående intressen
- identifiera och analysera målkonflikter på internationell, nationell, regional och lokal nivå i relation på hur det påverkar stadens byggande och design
- beskiva och föreslå organisering av ledning av och deltagande i samverkansprocesser
- kritiskt reflektera över olika aktörers roller och reflektera över den egna yrkesrollen
- beskriva konflikter mellan olika hållbarhetsaspekter och analysera konsekvenser av olika prioriteringar
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
-
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen ingår i magisterprogrammet Design och Byggande i Staden och är en uppdragsutbildningskurs.
Sju kursdagar fördelade på två eller tre tillfällen samt eget arbete mellan kursträffarna.
Uppdragsutbildningskurs. Platser till kursen kan endast köpas av juridisk person som utser kursdeltagare.