BB1170 Ingenjören i fokus 6,0 hp
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2021 CBIOT programstuderande
Anmälningskod
52041
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kommunikation – muntlig och skriftlig framställan inkluderande litteratursökning, referenshantering, rapportskrivning och presentationsteknik.
Projektledning – introduktion och tillämpning av projektledningsmodeller.
Beteendevetenskap och ledarskap - Att studenten reflekterar över och har verktyg att förstå mänsklig dynamik med avseende på sin egen roll och andras behov och beteende, och därigenom kunna arbeta ingenjörsmässigt utifrån självinsikt och hänsyn till andra individer och gruppdynamiska processer.
Etik, med fokus inom bioteknik.
Kommersialisering och entreprenörskap – immaterialrätt och kommersialisering av uppfinning.
Bioteknikens roll i samhället för hälsa, miljö & hållbar utveckling.
Lärandemål
Under kursen kommer du att träna på färdigheter som gör dig till en professionell medarbetare eller ledare på arbetsplatsen. Efter kursen ska du uppvisa gedigen kunskap och god förmåga att:
- Analysera och diskutera hur produkter och tjänster av bioteknik påverkar människor och miljön och kan bidra till utvecklingen av ett hållbart samhälle. För detta använder du vedertagna metoder och begrepp.
- Skriva facktext som riktas till olika målgrupper, såsom vetenskapliga rapporter och populärvetenskap inom livsvetenskapen, med krav på struktur och innehåll, citering och källhänvisning
- Skapa och framställa en bra muntlig presentation med god retorik och struktur, för en given målgrupp
- Visa ett professionellt och balanserat etiskt resonemang i frågor som rör bioteknik. Du ska även visa att du kan redogöra för allmänt etiska begrepp och värderingssätt som är relevanta i din ingenjörsroll
- Planera och leda projekt
- Reflektera över och visa förmåga att utgå från människors grundläggande arbetsprocesser och kommunikationsbehov vid samarbete i grupp. Känna insikt om ditt egna grundmönster, dina egna arbetsprocesser och kommunikationssätt. I en ledarsituation sträva efter ett utvecklande ledarskap
- Visa grundläggande kunskaper om IPR, varumärke, innovation och entreprenörskap
- Visa grundläggande kunskaper om möjligheterna att utveckla biotekniska innovationer till produkter och bolag
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift 1, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Inlämningsuppgift 2, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- INL3 - Inlämningsuppgift 3, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- INL4 - Inlämningsuppgift 4, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Obligatorisk närvaro och inlämningsuppgifter
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.