BB2210 Projektarbete i bioteknik 10,0 hp
Kursen ger grundläggande träning i att formulera och analysera ett aktuellt problem inom bioteknik och att dokumentera detta i en rapport.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen genomförs som ett individuellt självständigt projektarbete motsvarande 7 veckors heltidsarbete. Ett aktuellt problem inom bioteknik utarbetas, planeras och analyseras under ledning av en lämplig handledare. I allmänhet inleds projektet med en litteraturgenomgång. Därefter utarbetas en projektplan för det experimentella arbetet. Projektplanen bör innehålla bakgrund till projektet, projektets frågeställning och föreslag på metoder för att lösa frågeställningen.
Projektet beskrivs sedan i en skriftlig rapport av god kvalitet där resultaten analyseras och värderas. Resultaten och resultat från litteraturen ska jämföras och granskas kritiskt.
Lärandemål
Efter godkänd kurs skall studenten uppvisa
Kunskap och förståelse genom att kunna:
- tillämpa relevanta kunskaper och färdigheter som förvärvats inom bioteknik och eventuellt inom närliggande områden på ett givet problem.
Färdighet och förmåga genom att:
- Inom givna ramar, även med begränsad information, självständigt kunna analysera komplexa frågeställningar på avancerad nivå inom bioteknik.
- Kunna dokumentera, beskriva och förklara sitt arbete, för en given målgrupp, med högt ställda krav på struktur, formalia och språkhantering.
Värdering och förhållningssätt genom att kunna:
- Jämföra, värdera och kritisera egna och andras vetenskapliga resultat.
- Kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För att påbörja kursen kräva att studenten har läst minst 120 hp i avslutade kurser inom teknik, bioteknik och närliggande områden på grundläggande/avancerad nivå. Därutöver kan examinator ställa ytterligare krav på specifika förkunskaper för det aktuella projektet.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete, 10,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd projektplan
Godkänd skriftlig rapport
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Ordinarie examinator är Andres Veide.
Även följande personer kan vara examinatorer beroende på projektets inriktning: Anders Andersson, Mårten Ahlquist, Afshin Ahmadian, Helene Andersson Svahn, Per Berglund, Vincent Bulone, Christina Divne, Olof Emanuelsson, Amelie Eriksson Karlström, Ines Ezcurra, Faris Gelmukhanov, Sophia Hober, Lucas Käll, Gen Larsson, Emma Lundberg, Joakim Lundeberg, Peter Nilsson,Yi Luo, Johan Löfblom, Per-Åke Nygren, Pål Nyrén,Jacob Odeberg, Zivinas Rinkevicius, Aman Russom, Stefan Ståh,Yoaquan Tu, Mathias Uhlén, Olav Vahtras, Andres Veide, Qi Zhou och Hans Ågren.
Innan du påbörjar ditt projektarbete ska du ansöka om detta. Det gör du genom att lämna in fullständigt ifylld och påskrivet projektkursblankett till Studentexpeditionen på AlbaNova, plan 5.