Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

CH108V Arbetsliv och hälsa 7,5 hp

Kursen ger en introduktion till arbetsmiljöutveckling, samband mellan arbetsmiljöfaktorer och hälsa, samt metoder som används för att bedöma och åtgärda risker. Kursen ges på distans i samarbete med Karolinska Institutet.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-08-26 fristående studerande

Anmälningskod

10168

Rubriker med innehåll från kursplan CH108V (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Samband ur ett helhetsperspektiv (människa-teknik-organisation, MTO) mellan fysiska, organisatoriska och psykosociala arbetsförhållanden och hälsa. 
  • Omfattning och effekter av ohälsa orsakad av arbetet för individen, företaget/organisationen och samhället.
  • Nationella och globala perspektiv, inklusive hållbarhetsmålen, speciellt mål 8 ”anständiga arbetsvillkor…” och mål 5 ”jämställdhet”.
  • Översiktligt om arbetsmiljöarbetet i Sverige med centrala aktörers arbetssätt och roller, inklusive företagshälsovårdens organisation och arbetssätt samt interprofessionellt teamarbete.
  • Grundläggande information om lagstiftningen inom arbetsmiljö- och det försäkringsmedicinska området i Sverige.
  • Etiska aspekter på arbetsmiljöarbete. 

Kursens genomförs med distansundervisning. Kursen genomförs i samarbete med Karolinska Institutet där dess motsvarighet ingår i Magisterprogrammet Arbete och hälsa. Undervisningen inkluderar inspelade videoföreläsningar, litteraturstudier, webbseminarier, grupparbeten, ett projekt med tillhörande redovisning, liksom enskilda inlämningsuppgifter. Moment med obligatorisk (distans)närvaro förekommer.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att ge studenten grundläggande kunskaper om samspelen mellan fysiska, organisatoriska och sociala arbetsförhållanden och hälsa, samt omfattning och effekter av ohälsa orsakad av arbetet för individen, företaget/organisationen och samhället. Dessa samspel belyses både i ett nationellt och globalt perspektiv, samt i perspektiv från hållbarhetsmålen, speciellt mål 8 ”anständiga arbetsvillkor…” och mål 5 ”jämställdhet”.  

Efter genomförd kurs skall studenten kunna:

  1. Redogöra för lagar, föreskrifter och regler inom arbetsmiljö- och det försäkringsmedicinska området i Sverige, samt för hur arbetsmiljöarbetet är organiserat i Sverige. 
  2. Identifiera fysiska, fysikaliska, kemiska och psykosociala riskfaktorer för ohälsa i olika yrken och branscher, samt ge exempel på hur brister kan åtgärdas. 
  3. Beskriva omfattning och effekter av ohälsa orsakad av brister i arbetsmiljön för individer, företag/organisationer och samhället. 
  4. Föreslå hur arbetsmiljöarbetet på en arbetsplats bör fokuseras och organiseras utifrån arbetsmiljölagstiftning och aktuell forskning.
  5. Reflektera över samband mellan arbetsmiljö och hälsa ur hållbarhetsperspektiv – nationellt och globalt. 
  6. Diskutera etiska aspekter på arbetsmiljöarbete.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Universitetsutbildning 120hp inom teknikvetenskap, naturvetenskap, medicinsk vetenskap eller personalvetenskap. Alternativt 2 års yrkeserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling. Engelska B/6.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PROA - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Seminarier (SEM1, 1,5 hp) med obligatorisk närvaro, betygsskala P/F, examinerar kursmålen 1 och 2.

En skriftlig projektrapport tillsammans med en muntlig presentation, (PRO1, 3 hp), betygsskala P/F, examinerar kursmålen 1, 2, 4, 5.

(TEN1, 3 hp) betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F, examinerar kursmålen 3 - 6. 

Slutbetyget grundas på TEN1 utifrån betygsskalan A, B, C, D, E, Fx, F

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd