• Arbetsmiljöregler inom området
• Kemiska och mikrobiologiska risker
• Riskbedömning
• Mätmetoder och mätstrategier
• Åtgärder som minskar kemiska och mikrobiologiska risker
• Arbetsplatsens kemikaliearbete
Kursens övergripande mål är att ge studenten fördjupad kunskap om kemiska och mikrobiologiska arbetsmiljörisker och att tillämpa denna kunskap på olika typer av kemiska och mikrobiologiska risker på arbetsplatsen med målet att förebygga ohälsa och olyckor. Kursen ska ge kunskap om områden och förmåga att använda kunskapen vid problemlösning:
Föreläsningarna den första veckan är obligatoriska. Under den veckan planeras projektarbetena och studenterna delas in i projektgrupper. Projektarbete är en obligatorisk del av kursen.
KTH Flemingsberg
HT 2025: P2 (7.5 hp)
50%
50807
Normal Dagtid
Engelska
Ingen platsbegränsning
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan CH2014 (HT 2025–)• Arbetsmiljöregler inom området
• Kemiska och mikrobiologiska risker
• Riskbedömning
• Mätmetoder och mätstrategier
• Åtgärder som minskar kemiska och mikrobiologiska risker
• Arbetsplatsens kemikaliearbete
Kursen ska ge kunskap om kemiska och mikrobiologiska arbetsmiljörisker och förmåga att lösa problem[A1] relaterade till dessa.
Efter kursen, ska studenterna kunna
1. Förstå och tolka svensk och EU-lagstiftning som rör kemiska och mikrobiologiska arbetsmiljörisker.
2. Hitta och tolka information om hälsorisker med kemiska produkter och ämnen och använda den informationen för att bedöma riskerna för dem som arbetar med kemikalier.
3. Genomföra mätningar och riskdömningar för att bedöma exponering och på basis av detta kunna föreslå lämpliga åtgärder som eliminerar eller minskar exponeringen (i enlighet med åtgärdshierarkin)
4. Beskriva, diskutera och kritiskt analysera för- och nackdelar med olika mätstrategier och kunna tolka och dra slutsatser av mätresultat.
5. Beskriva gällande krav när det gäller kemiska och mikrobiologiska arbetsmiljörisker och kunna stödja organisationer i deras kemikaliearbete och anpassa arbetssättet till organisationens behov och förutsättningar.
180 hp, inom teknikvetenskap, naturvetenskap, medicinsk vetenskap eller personalvetenskap, samt Engelska B/Engelska 6.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Om kursen upphör, kan studenter begära att bli examinerade under de följande två akademiska åren.
Lärandemål 1 examineras i ÖVN1 och TEN1.
Lärandemål 2 examineras i RED1 och TEN1.
Lärandemål 3 examineras i ÖVN1, RED1 och TEN1
Lärandemål 4 examineras i ÖVN1, RED1 och TEN1
Lärandemål 5 eexamineras i ÖVN1, RED1 och TEN1
Obligatorisk närvaro
Lektionerna de två första dagarna med föreläsningar i kursen är obligatoriska, för att studenterna ska börja planera sina projektarbeten och för att få en bra grund för hela kursen. Projektarbetet är obligatoriskt för att få godkänt på kursen.