Kursen omfattar vetenskapsteori, vetenskapliga metoder samt etik. Vetenskapsteorin lägger grunderna för metodiken och omfattar deduktiv samt induktiv ansats samt vetenskapshistoria. Huvudfokus för kursen ligger dock på de vetenskapliga metoderna. Kursen går igenom både kvantitativ metod (Epidemiologi, experimentell design samt grundläggande statistisk) och kvalitativ metod med fokus på tematisk analys. Dessutom ingår att värdera de etiska aspekterna inom forskningen och kring forskningsetiska grundprinciper.
CH205V Vetenskapliga metoder inom arbetsmiljö och hälsa 7,5 hp
Fokus för kursen ligger på kvantitativa metoder (epidemiologi, experimentell design samt grundläggande statistisk) och kvalitativa metoder (intervjuteknik och tematisk analys).
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 fristående studerande
- Studielokalisering
KTH Flemingsberg
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
20048
- Undervisningsform
Distans Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
1 - 40
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Du behöver ett KTH-konto för att läsa en kurs på KTH, kontot aktiveras med Mobilt BankID eller genom att besöka KTH:s campus. Det enda sättet att starta en kurs utan att besöka campus, är om du har Mobilt BankID.
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan CH205V (VT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge studenten den kunskap och de färdigheter som behövs för att sammanställa och utvärdera vetenskaplig litteratur inom arbete och hälsa, genomföra en mindre studie/undersökning kring arbete och hälsa samt förbereda studenterna för forskarutbildningsstudier.
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
- förklara vetenskapsteoretiska begrepp i relation till vetenskapsområdet Arbete och hälsa
- formulera och problematisera vetenskapliga frågeställningar av relevans till vetenskapsområdet Arbete och hälsa
- värdera skillnaderna mellan olika forskningsmetoder vad det gäller studiedesign, datainsamling, och analysmetoder; identifiera för- och nackdelar med de olika metoderna och förstå hur de kompletterar varandra
- kritiskt granska vetenskaplig litteratur och forskning inom kvantitativ och kvalitativ forskning
- genomföra en mindre, vetenskaplig studie med kvalitativ respektive kvantitativ ansats
- förklara och kritiskt reflektera kring forskningsetiska grundprinciper
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
120 hp inom teknikvetenskap, naturvetenskap, medicinsk vetenskap eller personalvetenskap. Alternativt 2 års yrkeserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling. Engelska B/6.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Seminarier ges via zoom. All kommunikation mellan student och lärare samt studenter emellan sker via en lärplattform varför studenten förväntas ha tillgång till dator och internet.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO2 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
*Vid förhinder kan momentet SEM1, om examinator så bedömer, ersättas med en ersättningsuppgift. En ersättningsuppgift kan i så fall vara att lämna in en skriftlig reflektion över materialet som studerats inför respektive seminarium.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Seminarier (SEM1, 1,5 hp) med obligatorisk närvaro, betygsskala P/F, examinerar kursmålen 2, 4 och 6.
En skriftlig projektrapport tillsammans med en muntlig presentation, (PRO2, 3 hp), betygsskala P/F, examinerar kursmålen 2, 3, och 5.
Tentamen (TEN1, 3 hp) betygsskala: A, B, C, D, E, Fx, F, examinerar kursmålen 1, 3 och 6.
Slutbetyget grundas på TEN1 utifrån betygsskalan A, B, C, D, E, Fx, F.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.